در مقاله قبلی(طراحی هدف: انواع هدف)، در مورد هدفگذاری برای بازیکن در طراحی بازی صحبت کردیم. میکوشیم به این سوال پاسخ دهیم که بعد از تعیین هدف، آیا باید به بازیکن بگوییم که چگونه به آن برسد؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
هدف یا ماموریت
هدف در بازی بسیار حائز اهمیت است اما بهتر است که بازیکن این اختیار را داشته باشد تا به گونهای که میخواهد به آن اهداف برسد. علت این امر آن است که بازی اساسا برخلاف سینما تجربهای تعاملی است و اختیار هر چه بیشتر دادن به بازیکن به تحقق این امر کمک میکند.
گیم پلی غیر خطی(Non-Linear Gameplay)
شما به عنوان یک طراح یا دیزاینر بازی میبایست راه های مختلفی را برای به پایان رساندن ماموریت ها و رسیدن به اهداف در نظر بگیرید؛ به عبارتی اهداف بازی شما نباید خطی باشد. دادن حس آزادی به بازیکن نتیجه بسیار خوبی بر تجربه نهایی بازی میگزارد. غیر از این است که بازی قرار است یک تجربه باشد و مجموعهای از احساسات مانند ترس، کنجکاوی، هیجان و… را در بازیکن ایجاد کند؟ دادن حس باهوش بودن به بازیکن، یکی از راه های موثر در ایجاد انگیزه برای اوست. با دادن حق انتخاب به بازیکن میان چند راه موجود، این حس به او دست می دهد. از جمله بازی هایی که در این زمینه خوش درخشیده اند، میتوان به سری Hitman اشاره کرد. در این بازی برای رسیدن به هدف راه های متعددی وجود دارد راه های متفاوتی می توان به آنها رسید از این راه ها و ابزارها واضحتر از برخی دیگر هستند. راه هایی که کمتر به چشم می آیند و نیازمند فکر کردن خارج از چهار چوب و خلاقیت بیشتری هستند برنده تجربه فوقالعادهای برای بازیکن ایجاد کنند.
تجربه های شما در این زمینه چه بوده است؟ به نظر شما بازی های خطی جذابتر هستند یا بازی های غیر خطی؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
با انتقادات و پیشنهادات خود کمک کنید تا بتوانیم مطالب را با کیفیت بیشتری به شما عرضه کنیم.
خطی هم خوبه ولی فقط برا نوزادان :))