طراحی بازی: پاداش و مجازات

طراحی بازی: پاداش و مجازات

چرا ما به بازی کردن ادامه می‌دهیم؟ پاسخ هایی متفاوت بسته به نوع بازی میتوان داد اما یکی از عوامل موثر را که در سبک های مختلفی از بازی ها مشاهده میشود، امروز باهم بررسی می‌کنیم.

بازیکن باید انگیزه داشته باشد

مهمترین عامل انگیزه پاداش و مجازات است. پاداش و مجازات هر دو می‌توانند عامل ایجاد کننده انگیزه در بازیکن برای ادامه بازی باشند.

نکته ای که برخی در نظر نمی‌گیرند این است که مجازات گاهی اوقات حتی بیشتر از پاداش می‌تواند، موثر باشد. البته باید به این اشاره کرد که زیاده روی در استفاده از این دو می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد. اینکه چه میزان زیاده روی است و چه میزان مناسب است، بستگی دارد به بازی شما و… .

بازی دیابلو

مجموعه بازی دیابلو نمونه بسیار خوبی برای این قضیه است. تعادل بسیار خوبی میان میزان پاداش و میزان مجازات در این بازی وجود دارد. بازیکن مدام انگیزه دارد تا در بازی پیشروی کند، زیرا در ازای پیشروی پاداش طلا و تجربه و قابلیت‌های جدید و غیره دریافت می‌کند.

یافتن آیتم های کمیاب کمک می کند تا بازیکن به جستجوی حتی بیشتر در محیط بازی بپردازد. مجازات‌هایی هم مانند مجازات مرگ وجود دارند.

این مجازات بیش از اندازه نیست و باعث نمی‌شود که بازیکن پیشرفت هایی که داشته را از دست بدهد.

تجربه های شما در این زمینه چه بوده است؟نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با انتقادات و پیشنهادات خود کمک کنید تا بتوانیم مطالب را با کیفیت بیشتری به شما عرضه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.