یونیتی و ویژوال استادیو کد

ابزارهای کاربردی برای بازی‌سازی

بازی‌سازی فرآیندی پیچیده است که در طی آن هرکس بسته به نقشی که در تیم خود دارد باید با یک سری ابزارها سر و کله بزند. برنامه‌نویس‌ها با ابزارهای کدنویسی، آرتیست‌ها با برنامه‌های گرافیکی و طراحان نیز ابزارهای خاص خود (از قلم و کاغذ گرفته تا فوتوشاپ و یونیتی 🙂 ) را دارند. البته یک تیم بازی‌سازی می‌تواند شامل نقش‌های دیگری نظیر طراح صدا و موسیقی و همینطور بازاریابی و PR باشد که آن‌ها نیز به نوبه خود بسیار اهمیت دارند. از طرفی نرم‌افزارهای کاربردی برای بازی‌سازی نیز متنوع و متعدد هستند.

یک سری از ابزارها هم به صورت تیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مربوط به نقش خاصی نمی‌شوند. برنامه‌هایی نظیر مدیریت پروژه و تیم.

در یک مقاله قصد داریم به سراغ مهمترین ابزارهای کاربردی برای بازی‌سازی برویم و در قالب آموزش‌های ویدیویی نحوه نصب و راه اندازی آن‌ها را برای شما توضیح دهیم.

 

Unity

شاید اصلی‌ترین ابزار توسعه بازی، موتور ساخت آن باشد. مدل‌ها، تکسچرها، صداها، موسیقی‌ها و کدها همه در موتور بازی‌سازی جمع آوری می‌شوند و در مراحل بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی مراحل نیز در داخل موتور طراحی و چیده می‌شوند. به عبارت دیگر یک بازی توسط موتورِ ساختِ آن روح می پذیرد.

موتورهای گوناگونی توسط شرکت‌های مختلف طراحی و توسعه یافته‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Unity و Unreal اشاره کرد. بعضی از موتورهای بازی‌سازی مخصوص ساخت بازی‌های دو بعدی هستند که از شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها می‌توان به Game Maker اشاره کرد.

 

لوگوی یونیتی سیاه

 

از آنجایی که موتور یونیتی در بین بازی‌سازان مستقل و مخصوصا بازی‌سازان داخلی  از محبوبیت زیادی برخوردار است در یک ویدیو به آموزش نصب و راه اندازی آن پرداخته ایم:

 

 

همچنین ما یک سری ترفند و نکته کوچک از یونیتی در قالب یک مجموعه ویدیوی آموزشی آماده کرده‌ایم که شما می‌توانید از اینجا دنبال کنید.

 

Visual Studio Code

Visual Studio نام یک IDE است که توسط مایکروسافت برای برنامه‌نویسان توسعه یافته است. متاسفانه این برنامه بسیار گران قیمت است اما مایکروسافت در اقدامی خوب نسخه‌ای از این برنامه را تحت عنوان Visual Studio Code عرضه کرده که متن باز است و به راحتی قابل دانلود و استفاده است و نسبت نسخه‌های دیگر این برنامه بسیار کم حجم است.

 

ویژوال استادیو کد

 

همچنین شما می‌توانید از داخل خود نرم‌افزار افزونه (extension) های مربوط به هر زبان برنامه‌نویسی یا برنامه‌ای را نصب کنید. افزونه‌های مخصوص زبان #C و موتور بازی‌سازی یونیتی نیز برای VS Code در دسترس هستند.

در یک ویدیو کوتاه آموزش نصب و راه اندازی این ابزار و نصب افزونه‌های مورد نیاز برای یونیتی را به شما آموزش خواهیم داد:

 

بازی‌سازی مستقل در مقابل بازی‌سازی غیرمستقل

 

Trello

اگر با موضوعاتی نظیر توسعه نرم‌افزار آشنایی داشته باشید حتما با چارچوب (Framework) اسکرام (Scrum) نیز آشنایی دارید. این چارچوب که زیرشاخه روش چابک (Agile) محسوب می‌شود در زمینه توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتری بسیار رایج است. از آنجایی که ساخت و توسعه یک بازی نیز ساخت و توسعه یک نرم‌افزار به حساب می‌آید این روش در میان بازی‌سازان نیز بسیار مورد استفاده است.

 

ترللو

 

از جمله روش‌های مهم مطرح شده در اسکرام, بُرد آن است. برد اسکرام وسیله‌ای برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارهای مربوط به پروژه است که باید توسط هر عضو تیم انجام شود. در بسیاری از شرکت‌ها از برد اسکرام به صورت فیزیکی استفاده می کنند اما ابزاری بسیار کارآمد طراحی شده است که هر فرد می‌تواند برد اسکرام را درون سیستم خود داشته باشد.

در ویدیو زیر به سراغ نحوه کار با ابزار Trello می رویم:

 

 

Git

کنترل نسخه (Version Control) سیستمی ست که امروزه استفاده از آن در فرآیند تولید یک نرم‌افزار کامپیوتری تقریبا حیاتی ست. این سیستم امکان کنترل و پیگیری تغییرات در یک پروژه نرم‌افزاری را به صورت مرحله به مرحله فراهم می‌کند.

همچنین اعضای یک تیم توسعه دهنده که ممکن از نظر موقعیت جغرافیایی نسبت به یکدیگر دور باشند به راحتی با استفاده از این سیستم دورادور بر روی یک پروژه کار می‌کنند و تغییراتی که یک عضو در پروژه ایجاد می‌کند به راحتی توسط اعضای دیگر قابل دریافت است.

شرکت‌های مختلفی با استفاده از فناوری Git برنامه‌های کنترل نسخه خود را ارائه کرده‌اند. یکی از معروف‌‌ترین آن‌ها GitHub است که نرم‌افزار دسکتاپ بسیار کارآمد و روانی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

 

گیت هاب

 

ویدیو زیر شامل مراحل نصب و راه اندازی این برنامه در قالب یک پروژه یونیتی می‌باشد:

 

 

شکن

حتما می‌دانید که سایت یونیتی و Asset Store آن بر روی IPهای ایران تحریم است. نه تنها یونیتی بلکه تعداد زیادی از سایت‌های دیگری که برای بازی‌سازی مفید هستند نیز بدون استفاده از VPN قابل دسترس نیستند. مانند سایت‌های کنترل ورژن Github و Gitlab که بسیار کاربردی‌اند. با استفاده از شکن تحریم‌های اینترنتی را بی‌اثر می‌کنیم.

 

شکن

 

با رفتن به سایت شکن و تنظیم DNSهای آن بر روی سیستم خود می‌توانیم تمامی سایت‌هایی که به واسطه تحریم غیرقابل دسترس هستند را بدون دردسر باز کنیم. حتی می‌توانیم پنجره Asset Store را در داخل یونیتی باز کنیم و پکیج‌ها را بی‌دردسر دانلود کنیم یا با نرم‌افزارهای کنترل ورژن به راحتی کار کنیم. ویدیوی زیر راهنمای کامل فعال‌سازی شکن می‌باشد:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *