می خواهیم در مورد یکی از مهمترین نکات در طراحی بازی که در صورت رعایت نکردن آن، بازی برای مخاطب جذاب نخواهد بود و به آن ادامه نخواهد داد، بگوییم و اما آن نکته چیست؟
هدف یا ماموریت
بدون اهداف مشخص بازیکن نخواهد دانست که میبایست در بازی چه کند و در نتیجه با بازی درگیر نشده و ممکن است آن را رها کند. اهمیت وجود هدف در بازی بر کسی پوشیده نیست و لازمه یک بازی خوب است.
انواع هدف
در هر بازی ماموریت یا اهدافی وجود دارد که بازیکن برای رسیدن به آن ها میکوشد. در یک بازی ممکن است یکی از انواع هدف یا تعدادی از آن ها وجود داشته باشد. به طور کلی سه نوع هدف در بازی ها داریم که عبارتند از:
1. اهداف صریح(Explicit)
نوع اول اهداف صریح هستند؛ یعنی اهدافی که ماموریتی آشکار برای بازیکن قرار میدهند. این نوع هدف به اشکال متفاوتی در بازی ها وجود دارد. در بسیاری از بازی ها در گوشه صفحه نمایش داده میشود و یا در ژورنال و… . مثال: از نقطه الف به نقطه ب برو یا فلان تعداد از دشمن را بکش یا از کاراکتر هدف برای مدت مشخصی دفاع کن و… .
2. اهداف ضمنی(Implicit)
نوع دوم اهداف ضمنی هستند که آشکارا به بازیکن گفته نمیشوند. انتظار میرود که خود بازیکن متوجه این دست از اهداف شود. مانند: نمردن در حین مرحله و یا صندوق ها و درهای بسته که بازیکن میداند باید از راهی باز کند.
3. اهداف بازیکن محور(Player driven goals)
نوع سوم اهداف بازیکن محور هستند؛ یعنی اهدافی که بازیکن برای خود تعیین میکند. برای مثال در شروع بازی ماین کرافت هدف خاصی به ما داده نمیشود اما به مرور برای خود اهدافی تعیین میکنیم. مثلا: قلعه یا روستای رویاهای خود را میسازیم یا هر سازه دیگری که دلمان بخواهد؛ در زیر آب باشد یا روی زمین یا بالاتر از سطح آن و یا مزرعه خود را میسازیم و به اهلی کردن حیوانات مشغول میشویم. شاید هم بخواهیم مجموعهای از تونل ها را به شکلی خاص ایجاد کنیم.
بهترین نوع اهداف، اهداف بازیکن محور است زیرا بازیکن را هر چه بیشتر درگیر بازی میکند. در یک بازی شاید چند نوع هدف یا همه انواع و یا یکی وجود داشته باشد اما فارغ از این، شما باید بکوشید تا هدفگذاری را به شکلی انجام دهید که بازیکن را درگیر بازی کرده و در او انگیزه ایجاد کند تا ماموریت ها را به پایان رساند.
نظر خود را برای ما بنویسید از مثال هایی که به ذهنتان میرسد.
اگر نقدی یا پیشنهادی دارید حتما با ما در میان بگذارید.
عالی