نکات طراحی بازی: بخشندگی پلتفرمر

نکات طراحی بازی: بخشندگی پلتفرمر

‌در این قسمت از مجموعه نکات طراحی بازی، به موضوع بخشندگی در طراحی بازی و خاصتا بازی های پلتفرمر می‌پردازیم.‌ ‌همچنین نمونه هایی برای این نکته در دنیای بازی، معرفی می‌کنیم و نظر شما را در این باره جویا می‌شویم.‌

بخشندگی

بخشنده بودن صفت بسیار خوبی است و در دنیای بازی هم این قضیه استثنا نیست. اشتباهات ساده‌ای وجود دارد که بازیکن در هر بازی ممکن است، به کرات مرتکب آن‌ها شود. بخشیدن بازیکن تجربه بهتری برای او ایجاد می‌کند. در مقالات قبلی هم اشاره کردیم که واقع‌گرایی گاه چیز خوبی نیست. تکرار یک اشتباه برای بار سوم و چهارم و پنجم و غیره می ‌تواند باعث کلافگی بازیکن شود. این قضیه شامل موارد زیادی می‌شود مانند Ledge forgiveness یا بخشندگی در لبه‌ها؛ بدین ترتیب که وقتی بازیکن در لبه یک سکو یا صخره یا… قرار می‌گیرد و در حال افتادن است، برای جلوگیری از افتادن، به او این فرصت را بدهیم که بتواند بپرد یا برگردد و از افتادن خود جلوگیری کند. این قضیه خصوصاً در بازی های پلتفرمر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمونه

بازی Rayman از این نکته استفاده کرده است و شما وقتی که در حال افتادن از لبه ها هستید، برای کسری از ثانیه این فرصت را دارید تا وقتی در هوا هستید پرش خود را انجام دهید. در ویدیو بالا، در مورد این موضوع بیشتر صحبت کرده و بخش هایی از بازی ها را نمایش داده‌ایم.

شما هم مثال‌هایی را برای شیوه های استفاده از این نکته در بازی‌ها، بگویید.

با انتقادات و پیشنهاداتتان کمک کنید تا ما بهتر شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.