معرفی چندین موتور بازی سازی

معرفی چندین موتور بازی سازی

اخیرا صنعت بازی به طور قابل توجهی رشد کرده است و تب و تاب بازار بازی های ویدیوئی همزمان با افزایش استفاده از گوشی های هوشمند افزایش یافته و به شدت محبوب شده است. در این تجارت چند میلیون دلاری، توسعه دهندگان بازی یا همان بازی سازان به دنبال یک موتور بازی جدید و بهتر برای ساخت بازی خود هستند.

اما قبل از اینکه بهترین موتورهای بازی را بشناسیم، باید بدانیم چه کار بردی دارند؟ این موتورها در واقع نرم افزاری هستند که بازی سازان با کمک آن ها بازی های کامپیوتری را می سازند و به عبارت دیگر، چارچوبی هستند که تمام ابزارهای ضروری مورد نیاز برای بازی سازی را در کنار هم قرار می دهند. بنابراین طبق یک حساب سر انگشتی می توان گفت انتخاب صحیح موتورهای بازی از میان اقیانوسی از گزینه ها، اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سعی داریم پس از معرفی آن، شما را در این مطلب با بهترین موتور بازی سال 2022 آشنا کنیم.

 

موتور بازی چیست؟

موتور بازی چیست؟

موتور بازی فریم و چارچوبی است که با استفاده از طیف وسیعی از ابزار های طراحی شده برای توسعه بازی، ساخت بازی ویدیوئی را تسهیل می کند. در برخی از نرم افزارهای بازی سازی این ابزار ها را گره و در برخی دیگر آنها را API می نامند، اما واقعیت این است که همه این ابزار ها فارغ از اسم و رسمشان با هم کار می کنند تا شما را در ساخت یک بازی جذاب کمک کنند.

در دهه های گذشته شاهد افزایش چشمگیر گیمر ها و صنعت ساخت بازی و به دنبال آن زمان صرف شده برای بازی ‌های ویدیویی بوده‌ ایم. بنابراین، بدون شک با یک بازار پر جنب و جوش برای بازی های ویدیویی جدید و هیجان انگیز روبرو هستیم. یکی از پله های شروع برای بازی سازی شناخت ابزارهایی است که در این مسیر به آن ها نیاز دارید؛ پس در ادامه با ما باشید تا با هم 10 موتور بازی سازی برتر سال 2022 را بشناسیم.

 

این مطلب را هم بخوانید: آشنایی با تیم بازی سازی

 

10 غول موتور بازی

 

بازی سازان از موتورهای بازی برای ساخت چارچوب بازی استفاده می کنند و در واقع این نرم افزار ها به آن‌ها زمان بیشتری می‌ دهد تا روی عناصر منحصربه‌فرد مانند مدل‌های شخصیت، بافت، نحوه تعامل اشیا و غیره تمرکز کنند.

اگر همه بازی ‌های خود را از ابتدا و بدون کمک موتور های بازی‌سازی عالی بسازند، بازی‌ها بیشتر طول می‌کشد و ساخت آن دشوارتر می‌شود. تعداد زیادی از شرکت های بزرگ بازی سازی و حتی تیم های مستقل وجود دارند که موتور اختصاصی خود را ایجاد می کنند اما ایجاد یک موتور بازی خوب کار راحتی نیست و بهترین کار مخصوصاً برای مبتدی ها استفاده از موتورهای موجود در بازار است که در ادامه با برخی از بهترین موتور بازی های این صنعت آشنا می شویم:

1. Unreal Engine

Unreal Engine

یکی از محبوب ترین موتورهای بازی، Unreal Engine ساخته شرکت بزرگ Epic Games است. نقطه قوت این نرم افزار ساخت بازی توانایی آن در تغییر است، به نحوی که می توان ساخت هر بازی را به تجربه بسیار منحصر به فردی تبدیل کرد.

از بازی های قابل توجه ساخته شده با موتور بازیUnreal Engine  می توان به سریGears of War، سری Mass Effect، سری Bioshock و سری Batman: Arkham اشاره کرد. این نرم افزار روی Xbox One، PS4، PC، iOS، Android، Mac OS X، Linux و VR قابل اجرا است.

2. Unity

Unity

یکی از دلایل محبوبیت این موتور بازی رایگان بودن آن است. Unity یک پلتفرمی است که دست توسعه دهندگان را در ساخت محتوای سه بعدی باز می گذارد؛ در واقع این برنامه از محتوای دو بعدی و سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پشتیبانی می کند. تا کنون بازی‌ های کامپیوتری زیادی در موتور بازی سازی یونیتی ساخته شده ‌اند، از جمله ساخت بازی ‌های موبایل؛ برخی از این بازی ها شامل  Lara Croft Go، Her Story و Assassin’s Creed Identity است. این پلتفرم از Mac، Windows، Linux، Android، IOS و غیره پشتیبانی می کند.

3. CryEngine

CryEngine

CryEngine  یک ویرایشگر sandbox با امکانات کامل است که از همه پلتفرم ‌های اصلی از جمله  Xbox، PlayStation، PC و Oculus پشتیبانی می‌کند. این موتور رایگان با سیستم حق امتیاز است، به این معنی که  5000 دلار از اولین درآمد سالانه هر پروژه بدون حق امتیاز است اما پس از آن، باید 5 درصد حق امتیاز به شرکت سازنده آن یعنی CryTek بپردازید.

این ابزاری بر تولید محتوا متمرکز است و دارای مجموعه ای از ویژگی های قدرتمند و بسیار کاربر پسند است و از مزایا دیگر آن می توان به این نکته اشاره کرد که از توسعه بازی های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می کند.

4. Amazon Lumberyard

Amazon Lumberyard

این موتور توسط شرکت بزرگ آمازون ساخته شده و به همین دلیل هم در این صنعت اعتبار دارد. بازی سازان از موتور بازی Amazon Lumberyard عمدتا برای ساخت بازی های سه بعدی استفاده می کنند. ویژگی مثبت دیگر این نرم افزار ساخت بازی این است که استفاده از آن برای ساخت بازی های چند نفره آنلاین آسان تر است، از C++ به عنوان یک زبان برنامه نویسی استفاده می کند و از توپولوژی Client و P2P نیز پشتیبانی می کند.

5. Godot

Godot

استفاده از Godot رایگان است و همین دلیل اصلی محبوبیت این نرم افزار بازی سازی به شمار می رود. Godot یک موتور توسعه متن باز است که روی رایانه های ویندوز، لینوکس و مک اجرا می شود و از  قابلیت‌ های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی کرده و ویرایشگر بصری و یک سیستم صحنه منعطف برای چیدمان پیشرفت بازی ارائه می‌ کند.

این موتور بازی مشهور همچنین با معماری گره و صحنه خود رویکردی منحصر به فرد برای نمایش عملکردهای خاص بازی در پیش گرفته است. علاوه بر این، Godot زبان برنامه نویسی داخلی خود را دارد، یعنی GDScript که یک زبان برنامه نویسی سطح بالا با تایپ پویا است که بسیار شبیه به پایتون است.

6. GameMaker: Studio

GameMaker: Studio

اگر به دنبال یک موتور بازی هستید که نیازی به تجربه یا دانش برنامه‌نویسی نداشته باشد، GameMaker  همان چیزی است که به دنبالش هستید. این یک پلتفرم توسعه بازی دو بعدی است و کاربران می ‌توانند تنها با اشاره و کلیک کردن، بازی ‌ها را بسیار سریع ‌تر از کدنویسی ایجاد کنند. علاوه بر این، سازندگان بازی می توانند اقدامات و رویدادها را از کتابخانه برای کمک به ایجاد جریان بازی خود انتخاب کنند. اگرچه متأسفانه، این نرم افزار بازی  فقط در یک دوره آزمایشی 30 روزه رایگان در دسترس است و بعد از آن باید برای خدمات کامل هزینه پرداخت شود. طور کلی، این موتور بسیار مبتدی است و ساخت بازی ویدیوئی را تقریباً برای همه آسان کرده است.

7. Defold

Defold

موتور بازی Defold نه تنها یک نرم افزار بازی سازی کاملا رایگان است. بلکه یک منبع باز هم محسوب می شود و به همین دلیل، توسعه‌دهندگان بازی این امکان را دارند که کد این موتور را به دلخواه خود سفارشی کنند و حتی می‌توانند از مجموعه متنوعی از ویژگی‌های ساخته شده توسط سایر اعضا نیز استفاده کنند.

این موتور بازی های دوبعدی و سه بعدی را پوشش می دهد و دارای یک ویرایشگر تصویری و یک ویرایشگر کد است که به بازی سازان اجازه می دهد تا منطق بازی خود را روی زبان برنامه نویسی  Lua  بنویسند.

Defold یادگیری آسانی دارد و دارای یک بخش منبع یادگیری در وب سایت اصلی خود است که برای آموزش و راهنمایی به کمک شما می آید و به همین دلیل کار با آن را برای مبتدیان بسیار آسان می کند.

8. Construct 2

Construct 2

چه چیزی بهتر از یک موتور بازی جدید مبتنی بر HTML ؟ موتور Construct 2 به توانایی شما در کد نویسی وابسته نیست و همین موضوع باعث شده است تا این ابزار به یکی از بهترین موتورهای بازی برای مبتدیان در بازار تبدیل شود.

اگر با HTML5 آشنایی دارید، این گزینه می تواند بهترین انتخاب برای موتور بازی موبایلی باشد. برای ایجاد بازی های دو بعدی در Construct نیازی به کدنویسی ندارید و می‌توانید Construct 2 را در iOS، Android، Windows Phone و سایر مرورگرهای وب پیدا کنید.

9. RPG Maker

RPG Maker

بهترین چیز در مورد این نرم افزار ساخت بازی این است که تقریباً هر کسی می تواند از آن برای ایجاد یک بازی استفاده کند؛ در واقع این موتور بازی سازی به گونه ای طراحی شده است که به شما امکان می دهد یک بازی کامل را از ابتدا تا انتها بسازید، حتی اگر چیزی در مورد برنامه نویسی بازی نمی دانید!

RPG Maker  به شما این امکان را می دهد که تمام جنبه های بازی خود را از طریق یک رابط کاربری آسان سفارشی کنید و کاربران باتجربه تر می توانند از دانش جاوا اسکریپت خود برای ساخت بازی استفاده کنند.

10. SpriteKit

SpriteKit

SpriteKit  یک موتور اختصاصی است که توسط اپل توسعه یافته و منحصراً بر روی دستگاه های اپل قابل اجرا است؛ بنابراین اگر جزو عاشقات سیستم  iOS  هستید این موتور به شما یک سیستم پشتیبانی عالی در قالب اپل می دهد و جدای از آن می تواند به شما در توسعه یک بازی دو بعدی در کمترین زمان ممکن کمک کند.

وقتی صحبت از موتورهای بازی موبایلی به میان می آید، SpriteKit  یک انتخاب عالی است، به خصوص اگر به دنبال ورود به بازار برنامه ها و اپل استور هستید!

 

این مطلب را هم بخوانید: دوره رایگان رو یاد بگیر و بازی خودتو بساز!

 

در آخر

در این مطلب با 10 موتور بازی برتر برای ساخت یک بازی ویدیوئی آشنا شدیم، این نرم افزار های ساخت بازی به دلیل ویژگی هایی که ارائه می دهند و یادگیری آسانشان، برای مبتدیان و تازه واردان صنعت بازی سازی ایده آل هستند. با این حال، بسته به نوع بازی‌ که قصد ساختن آن را دارید و یا اصلاحات و تغییراتی که بعد از ساخت بازی انجام می ‌دهید، باید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک بازی دو بعدی بسازید،Godot  ممکن است گزینه بهتری نسبت به Unity باشد. در هر حال این لیست کاملی از برخی از بهترین موتورهای بازی در جهان بود و انتخاب یکی از این موتور ها شانس شما را برای ساخت یک بازی فوق العاده بالا می برد.

 

 

سوالات متداول

  •  Construct 2

  • Game Maker: Studio

  • Unity

  • Godot Engine

  • Unreal Engine 4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.