نکات طراحی بازی: مسیریابی از طریق محیط

نکات طراحی بازی: مسیریابی از طریق محیط

در مقاله های پیشین راجع به اهمیت مسحور شدن در دنیای بازی گفتیم و اینکه باید حد الامکان  از UI ها پرهیز کنیم. UI برای راهنمایی در مواردی است که شاید بازیکن سردرگم شود ولی بهترین کار این است که از اول، از سردرگمی بازیکن پیش‌گیری کنیم. یکی از راه های کمک به مسیر یابی بازیکن را با هم در این مقاله ویدیویی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راه حل

استفاده از محیط و زاویه اشیا برای نشان دادن جهت مورد نظر که بازیکن باید به سمت آن حرکت کند، روشی بسیار ساده است که بیشتر اوقات بازیکن حتی متوجه آن هم نمی‌شود؛ اما تاثیر شگرفی بر تجربه او می‌گذارد. علت این مسئله این است که این حس را به او منتقل می‌کند که او خود جهت را پیدا کرده و او را از سردرگمی یا سر و کله زدن با UI نجات می‌دهد. المان های موجود در تصویر می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند که یکی از آنها همین مسیریابی است. المان هایی که چنین کاربردی دارند، می‌توانند هر چیزی باشند؛ درختی که کمی کج است و به جهت خاصی اشاره دارد و یا صخره ای یا کلبه‌ای و در کل هر چیزی که توجه بازیکن را به سویی خاص، معطوف کند.

نمونه خوب

در بازی های بسیاری این روش به کار رفته است. در اکثر بازی ها خوب جهان باز این مشهود است و اگر پیش‌تر متوجه آن نشده بودید، به دلیل عدم آشنایی با همین نکته بوده است. نمونه خوب برای استفاده از این روش، بازی Tomb Raider است که با استفاده از زبان بصری به شکلی که گفته شد، بازیکن را در مراحل مختلف راهنمایی میکند که در ویدیو بالا می‌توانید بخش هایی از این بازی و کاربرد این نکته در آن را ببینید.

شما چه نمونه های خوبی برای این قضیه مشاهده کرده‌اید؟

با انتقادات و پیشنهاداتتان کمک کنید تا ما بهتر شویم.

1 دیدگاه برای “نکات طراحی بازی: مسیریابی از طریق محیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.