مراحل ساخت یک بازی و نقشه راه آن

مراحل ساخت یک بازی و نقشه راه آن

اگر از انجام بازی های ویدیویی و طراحی، داستان گفتن یا خلق آثار هنری لذت می برید، ممکن است فکر کرده باشید که چگونه خودتان یک بازی ویدیویی بسازید. اما برای شروع باید مراحل ساخت یک بازی و نقشه راه آن را یاد بگیرید و خبر خوب این است که اینترنت و مجموعه ای از موتورهای بازی رایگان، این کار را آسان تر از همیشه کرده است!

اگر به ساختن بازی های ویدیوئی و کامپیوتری علاقه دارید، می توانید رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید. در این مقاله با ما باشید تا با هم سری به دنیای بازی سازی بزنیم و سیر تا پیاز مراحل آن را بررسی کنیم.

مراحل ساخت یک بازی و نقشه راه آن

مراحل ساخت بازی در یک نگاه

این روزها که بازار ساخت بازی های ویدیوئی داغ شده و تعداد گیمرها روز به روز در حال افزایش است، ورود به بازار بازی سازی هم طرفدارن زیادی پیدا کرده است. اما آیا صرف داشتن علاقه کافی و لازم است؟ بدون شک خیر. اما برای طراحی یک بازی جذاب و انتشار آن به چه چیزی نیاز است؟ اولین و مهم ترین آن داشتن یک نقشه راه است، نقشه ای که به شما نشان دهد کجا ایستاده اید و در آخر باید چه کنید؟ چه مراحلی را باید طی کنید؟

این مطلب را هم بخوانید:برای بازی سازی از کجا شروع کنیم؟

برای پیمودن این مسیر نیاز دارید تا با مراحل آن به خوبی آشنا شوید و خودتان را برای چالش های این مسیر آماده کنید. پس در ادامه با ما باشید تا با مراحل طراحی بازی بیشتر آشنا شویم:

1. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

مهم ترین و اولید قدم برای شروع این است که رویای بزرگ داشته باشید، اما سعی کنید آن را به واقعیت تبدیل کنید. بازی های جدید هر سال بازار بازی ها را اشباع می کنند اما تعداد کمی از آن ها موفق می شوند و دلیل آن تنها یک چیز است؛ بازی ساز نتوانسته ایده ذهنی خود را به خوبی اجرا کند!

در ایده پردازی واقع بینانه رفتار کنید و با محدودیت های خودتان آشنا باشید و طبق آن ها برنامه ریزی کنید. شاید اولین بازی شما نتواند به سود خوبی برسد، اما این نشان دهنده پیمودن یک پله مهم در یادگیری ساخت بازی ویدیویی است، بنابراین نگران نباشید و با برنامه ریزی درست و منطقی به راهتان ادامه دهید.

1. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

2. با یک ایده شروع کنید.

هر اثر هنری جالب با یک جرقه خلاقانه آغاز می شود. سرگرم کننده ترین بخش ساخت بازی ویدیویی خود ممکن است طوفان فکری باشد، بنابراین در طوفان فکری خود به چند جنبه کلیدی بازی فکر کنید؛ مثل:

ژانر

ژانر یا تم بازی خود را انتخاب کنید، ژانرهایی مثل پلتفرمر، ترسناک، بقا، پازل و غیره.

دو بعدی یا سه بعدی

راجع به هر کدام از انواع بازی دانش کافی بدست آورید و سپس تصمیم بگیرید بازی شما از کدام نوع است. مثلاً ساخت بازی های سه بعدی دشوارتر است، به خصوص اگر نمی خواهید از ابزارهای از پیش ساخته شده استفاده کنید.

داستان پیش فرض

داستان پیش فرض

داستان سرایی کنید و سعی کنید تمام نبوغ خود را به کار بگیرید. یک داستان جالب بازیکنان را در طول بازی درگیر می کند.

بعد از اینکه جنبه های کلیدی بازی خود را تعیین کردید، ایده هایی را که مطابق با نقاط قوت شما هستند، برای شما جالب به نظر می رسند و متناسب با بودجه شما هستند، را به ترتیب اولویت بندی کنید. هنگامی که زمینه های مورد نیاز برای ساخت بازی خود را فهرست کردید، به آن ها با استفاده از یک رنگ امتیاز دهید:

  • رنگ سبز: برای مواردی است که در آن زمینه تجربه دارید.
  • رنگ نارنجی: برای مواردی که در آن تجربه کمتری دارید یا هیچ ندارید اما مایل به یادگیری هستید.
  • رنگ قرمز: برای مواردی که به هیچ عنوان تجربه یا توانایی لازم برای برآورده کردن آن نیاز را ندارید.

این نشانه گذاری به شما کمک می کند تا درک کنید که تجربه و علایق شما با کار پیش رو، در کجا تداخل دارند و به شما کمک می کند تا بفهمید چه وظایفی پیش رو دارید و چقدر ممکن است برای شما دشوار باشد. این سیستم به شما نشان می دهد که چه چالش هایی در پیش رو دارید و بدین ترتیب می توانید ابزار و نیروی مناسب با شرایط پیش رو را آماده کنید و با آگاهی پیش بروید.

این مطلب را هم بخوانید:شغل و درآمد بازی سازی به چه شکل است؟

3. تحقیق، طوفان فکری و ایجاد یک سند طراحی بازی

هنگامی که ایده‌هایتان را اولویت بندی کردید، یک سند طراحی بازی (GDD) ایجاد کنید. این سند، که می‌تواند یک سند Word، PDF یا حتی Google Docs باشد، نقشه شما را برای طراحی بازی ترسیم می‌کند و یک دیدگاه خلاقانه ایجاد می‌کند. GDD شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • داستان
  • شخصیت ها
  • طراحی سطح و محیط
  • مکانیک بازی
  • رابط کاربری و کنترل ها

در این مرحله از ساخت یک بازی باید در مورد استفاده از یک زبان برنامه نویسی و یا استفاده از ابزار توسعه بازی که نیازی به کدنویسی ندارد، تصمیم بگیرید. C++، جاوا و جاوا اسکریپت اصلی ترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در ساخت بازی هستند. دو زبان برنامه نویسی آخری جزو ساده ترین زبان های برنامه نویسی بازی هستند.

3. تحقیق، طوفان فکری و ایجاد یک سند طراحی بازی

4. ابزار مناسب خود را انتخاب کنید.

قدم بعدی شما این است که ابزارهای بازی سازی خود را انتخاب کنید. می توانید یک بازی را به طور کامل از ابتدا بسازید و برای این کار کافی است از یک موتور ساخت بازی استفاده کنید. فراموش نکنید که حتی طراحان حرفه ای نیز از آنها استفاده می کنند.

موتورهای بازی رایگان و کم هزینه ای وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا به راحتی یک بازی عالی بسازید. پیشرفت و یادگیری شما بسته به نوع موتور بازی و اینکه آیا کار با کامپیوتر بلد هستید یا خیر و یا تجربه برنامه نویسی قبلی دارید، متفاوت است. برخی از موتورهای بازی سازی معروف به شرح زیر است:

GameMaker Studio 2

GameMaker Studio 2 یک موتور سازنده بازی دو بعدی با قابلیت های محدود در طرحی بازی سه بعدی است و در واقع برای مبتدیان طراحی شده است. وب سایت اصلی این موتور ساخت بازی دارای آموزش های متنوعی برای کاربرانی است که برای اولین بار از آن استفاده می کنند.

GDevelop

GDevelop یک موتور توسعه بازی رایگان و منبع باز است که مخصوص افراد مبتدی طراحی شده است. رابط کاربری این موتور به صورت کشیدن و رها کردن است و به همین دلیل ساده ترین رابط کاربری را در بین موتورهای بازی دارد.

Godot

گودو یک موتور بازی رایگان و متن باز است که به دلیل تنوع زبان های برنامه نویسی کامپیوتری که می پذیرد، متمایز شده است.

Twine

Twine نیز یک موتور بازی سازی رایگان و منبع باز برای توسعه بازی های ماجراجویی مبتنی بر متن و رمان های بصری است. بازی‌های تولید شده روی این موتور به دلیل ساختار غیرخطی و آزمایشی خود مشهور هستند.

Unity

یونیتی اغلب در ساخت بازی های کراس پلتفرم استفاده می شود و جالب اینجاست که هنرمندانی که خارج از صنعت بازی های ویدیویی فعالیت می کنند هم از Unity استفاده می کنند.

Unity

5. بسازید، آزمایش کنید و اصلاح کنید.

تا به اینجای کار شما دیدگاه خلاقانه و ابزارهای خود را برای ساخت بازی دارید. اکنون، زمان سخت‌ترین و زمان‌برترین مرحله رسیده است یعنی ساختن بازی.

آموزش ساخت یک بازی هفته ها یا احتمالاً بیشتر طول می کشد تا تکمیل شود، در این مدت می توانید اشکالات و باگ های بازی را برطرف کنید و از دوستان و خانواده بازخورد دریافت کنید. توجه کنید تست کردن بازی نکته کلیدی در نقشه راه ساخت بازی های کامپیوتری است، پس از آن غافل نشوید.

6. بازی خود را انتشار دهید.

بهترین راه برای یافتن مخاطب مناسب برای بازی شما، تبلیغات هوشمندانه است. شما می توانید بازی خود را بر روی پلتفرم هایی مانند Steam، Itch.io یا Gog به صورت آزادانه بفروشید یا منتشر کنید. پیشنهاد ما به شما این است که از شبکه های اجتماعی غافل نشوید و  برای تبلیغ بازی خود یک حساب کاربری فیسبوک یا توییتر یا گروه Discord ایجاد کنید.

یک راه دیگر این است که بازی خود را به پخش کننده هایی که ویدیوها را از طریق YouTube یا Twitch آپلود می کنند، ارسال کنید و آنها ممکن است آن را برای مخاطبان خود پخش کنند و به شما تبلیغات رایگان بدهند!

6. بازی خود را انتشار دهید.

در ادامه با برخی از پلتفرم هایی که امکان انتشار بازی را به شما می دهند، بیشتر آشنا می شویم:

Steam

استیم (Steam) محبوب ترین پلتفرم توزیع مستقل برای بازی های ویدیویی است. این پلتفرم روزانه 62 میلیون بازدیدکننده دارد.

Itch.io

این پلتفرم انتشار بازی های ویدیویی از سال 2013 فعال است و در حال حاضر دارای 400000 بازی است.

Gog

گوگ نیز یک پلتفرم توزیع برای بازی های ویدیویی و فیلم است که طرفدارن زیادی پیدا کرده است.

Discord

این برنامه در واقع یک فروم برای چت متنی، ویدیویی و صوتی است که  از اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و بازی‌های کامپیوتری پشتیبانی می‌کند.

در آخر

ساختن یک بازی می‌تواند سخت باشد، بنابراین راه چاره و ترفند راهیابی به بازار بازی سازی این است که با استفاده از مهارت‌هایی که از قبل دارید و ایجاد یک برنامه و نقشه راه مناسب، اوضاع را به نفع خود تغییر دهید!

بعد از اینکه از تصمیم خود برای طراحی بازی مطمئن شدید، مراحل ساخت بازی را به دقت انجام دهید و با قدرت پیش بروید و دنیای جدیدی که در ذهنتان دارید را به واقعیت پیوند بزنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.