اگر برای اولین بار یونیتی را اجرا کنید در نگاه اول به 5 پنجره اصلی آن برمیخورید که در واقع اصل کار شما با این پنجرههاست. پنجرههای نمای صحنه (Scene View)، نمای بازی (Game View)، مرورگر پروژه (Project Browser)، اینسپکتور (Inspector) و هایررکی (Hierarchy). اما یونیتی پنجرههای دیگری نیز دارد که تا آنها را باز نکنید متوجه آنها نمیشوید. هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و از گزینه Window منوی بالای یونیتی در دسترس هستند. در این مقاله 6تا از پرکابردترینِ این پنجره را به شما معرفی میکنیم.
Asset Store
پنجره Asset Store کتابخانهای از هزاران دارایی است که کاربران مختلف چه به صورت رایگان و چه پولی به اشتراک گذاشتهاند. تنوع داراییها بسیار گسترده است. از تکسچرها، مدلها و انیمیشنها گرفته تا نمونه پروژه کامل، آموزشها و ویرایشگرهای گوناگون.
پنجره Asset Store
برای استفاده از پنجره Asset Store از منوی بالای یونیتی گزینه Window > Asset Store را انتخاب کنید و حتما از اتصال سیستم خود به اینترنت مطمئن شوید. هنگامیکه برای اولین بار Asset Store را باز کنید باید یک اکانت رایگان ایجاد کنید تا در مراجعات بعدی از این اکانت استفاده شود. اطلاعات تمام خریدها و دانلودها در اکانت شما نگهداری میشود و شما میتوانید آپدیتهای مختلف را دریافت کنید. این پنجره مستقیما به آدرس https://assetstore.unity.com متصل میشود و شما میتوانید از طریق قسمت جستوجوی آن به دنبال دارایی مورد نظرتان بگردید. مزیت استفاده از پنجره Asset Store به جای مراجعه به سایت این است که شما هنگامیکه پکیج مورد نظرتان را پیدا کردید پس از دانلود بلافاصله با زدن دکمه Import آن را به پروژه خود وارد میکنید. پکیجهای دانلود شده در آدرسهای زیر قرار میگیرند:
در سیستمعامل mac:
~/library/Unity/Asset Store
در سیستمعامل Windows :
C:Users(accountName)AppDataRoamingUnityAsset Store
همونطور که گفته شد شما میتوانید کل پروژه خود یا قسمتی از آن را در قالب یک پکیج بر روی این فروشگاه به اشتراک بگذارید. ( اطلاعات بیشتر )
Package Manager
یک پکیج شامل ترکیبی از انواع داراییها (Asset)، تکسچرها (Texture)، شیدرها (Shader)، پلاگینها (Plugin) و اسکریپتها (Script) است که به هرچه بهتر شدن پروژه شما کمک میکند. Package Manager یکی از جدیدترین پنجرههای اضافه شده به ویرایشگر یونیتی است که تعدادی از مهمترین و پرکاربردترین پکیجهای موجود در Asset Store (که بعضی از آنها هم پیش از این رایگان نبودند) را گرد هم آورده است.
پنجره Package Manager
برای استفاده از Package Manager آن را از منوی بالای یونیتی و گزینه Window > Package Manager باز کنید. داخل این پنجره میتوانید پکیجهای موجود برای نصب و همینطور پکیجهایی که درحال حاضر روی پروژه شما نصب هستند را به صورا جداگانه مشاهده کنید. شما میتوانید پکیجها را بهروزرسانی کنید و آنهایی را که نمیخواهید حذف کنید. با کلیک بر روی هر پکیج اطلاعات کامل آن برای شما نمایش داده میشود.
بعضی از پرکاربردترین پکیجها:
Cimemachine، Unity Timeline، Post Processing، TextMesh Pro، Polybrush، ProBuilder، Shader Graph
در مقاله “7 پکیج پرکابرد یونیتی پکیج منیجر” مفصلتر به هرکدام از پکیجها پرداختهایم.
Animation
پنجره انیمیشن به شما این امکان را میدهد که یک انیمیشن کلیپ را مستقیما در داخل یونیتی بسازید. در داخل پنجره انیمیشن با انتخاب هر گیمآبجکت به تمام کامپوننتهای (Component) آن دسترسی دارید و میتوانید تمام متغیرهای هر کامپوننت را انیمیت کنید. مثلا فرض کنید شما داخل بازی خود سکههایی دارید که حرکت کمی به بالا و پایین دارد. بدون پنجره انیمیشن شما یا باید انیمیشن مورد نظر را در یک نرم افزار دیگر نظیر مایا (Maya) بسازید و بعد وارد پروژه یونیتی کنید یا چندین خط کدنویسی کنید تا حرکت بالا و پایین رفتن را در بیاورید. اما با استفاده از پنجره انیمیشن یونیتی بدون کدنویسی به سادگی این حرکت قابل پیادهسازی است. فقط کافیست کامپوننت ترنسفرم (Transform) را به انیمیشن اضافه کنید و فیلد پوزیشن (Position) آن در راستای y را کم و زیاد کنید.
پنجره Animation
همچنین شما میتوانید با استفاده از قابلیت انیمیشن ایونت (Animation Event) در داخل این پنجره در لحظه مشخصی از انیمیشن خود، تابع خاصی را فراخوانی کنید. مثلا فرض کنید که در انیمیشن سکه خود میخواهید هنگامیکه سکه به بالاترین نقطه حرکت خود رسید، صدای کوچکی پخش شود. تابعی تعریف میکنید و عمل پخش شدن صدا را در آن مینویسید. سپس با تعریف کردن یک ایونت در نقطه مورد نظر انیمیشن و متصل کردن تابع به آن، هربار که انیمیشن به آن نقطه رسید صدا پخش میشود.
برای استفاده از پنجره انیمیشن آن را از منوی بالای یونیتی گزینه Window > Animation > Animation باز کنید.
Animator
از یونیتی نسخه ۵ قابلیتی به نام انیماتور به یونیتی اضافه شد که با استفاده از نوعی دارایی به نام انیماتور کنترلر (Animator Controller) کار مدیریت بین انیمیشن کلیپهای مختلف یک گیمآبجکت انجام میشد. برای مثال کاراکتر اصلی بازی شما مجموعهای از حرکتهای دویدن، پریدن و شلیک کردن را انجام میدهد. برای آنکه کنترل کاملی بر روی هر کدام از انیمیشنها داشته باشید و هر انیمیشن را در زمان درستی اجرا کنید به راحتی میتوانید از انیماتور کنترلر استفاده کنید. در غیر این صورت باز هم باید مقدار زیادی کدنویسی انجام دهید.
پنجره Animator
همینطور در این پنجره میتوان لایههای انیمیشنی متعدد تعریف کرد و در هر لایه انیمیشنهای مخصوص به آن لایه را قرار داد. برای کار با انیماتور کنترلر کافیست پنجره آن را از منوی بالای یونیتی گزینه Window > Animation > Animator باز کنید.
Navigation
سیستم مسیریابی (Navigation) در یونیتی از بهترین سیستمهای مسیریابی در بین موتورهای بازیسازی است. با استفاده از پنجره نویگیشن میتوانیم یک نومش (Navmesh) بر روی سطح کلی مرحله خود بسازیم که با رنگ آبی در پنجره صحنه (Scene) نمایش داده میشود. مناطق آبی همه مکانهایی است که دشمنان یا کاراکتر اصلی بازی (اگر سبک بازی اشاره و کلیک باشد) میتوانند بروند. اما ساخت نومش به تنهایی برای مسیریابی کافی نیست و باید برای تعیین موقعیت آبجکتها بر روی آن کمی کدنویسی هم انجام داد.
پنجره نویگیشن از طریق منوی بالای یونیتی گزینه Window > AI > Navigation در دسترس است.
پنجره Navigation
Audio Mixer
آدیو میکسر (Audio Mixer) دارایی است که اجازه ترکیب و تلفیق منابع صدا، اضافه کردن افکتهایی (Effect) به آنها و به طور کلی مدیریت صداهای داخل بازی را میدهد.
پنجره آدیو میکسر نمایشگر خود آدیو میکسر است که در واقع ترکیبی از گروههای صدای مختلف است. یک گروه صدا نیز خود ترکیبی از صداهای متفاوت است که هرکدام از یک منبع پخش میشوند و ما با استفاده از گروه صدا میتوانیم حجم صدای همه آنها را به طور همزمان تنظیم کنیم و هچنین روی آنها افکتهایی نظیر انعکاس اعمال کنیم. هر منبع صدا یک فیلد (Field) خروجی (Output) دارد که یکی از گروههای صدای آدیو میکسر را به آن متصل میکنیم و از آن به بعد تمام تغییراتی که در آن گروه ایجاد شود بر روی منبع مورد نظر اعمال میشود.
پنجره آدیو میکسر از منوی بالای یونیتی گزینه Window > Audio > Audio Mixer قابل دسترس است.
پنجره Audio Mixer
فقط همین ها نیستن
یونیتی امکانات فوق العاده زیادی داره که در نگاه اول دیده نمی شن!