بسیاری گمان میکنند که ایده آنها برای ساخت بازی بسیار خوب است و نمیخواهند کسی ایده آنها را بدزدد و به همین دلیل آن را با کسی در میان نمیگذارند. برخی پا را از این هم فراتر میگذارند و به این فکر میکنند که ایده خود را به شرکتهای بازیسازی بفروشند. در این مقاله به این موضوع میپردازیم.
متاسفم
در صنعت گیم چنین ساختاری نداریم که شما به عنوان کسی که تجربهای در این حوزه ندارید، نزد یک تیم یا کمپانی بازیسازی بروید و بایده خود را به آنها بفروشید یا حتی رایگان در اختیارشان قرار دهید و آنها این بازی را بسازند.
ساخت بازی کاری تخصصی است و نیازمند صرف منابع مالی و انسانی و زمانی است و تصمیمگیری برای ساخت یک بازی از فیلترهای مختلفی عبور میکند و هر ایدهای مورد قبول واقع نمیشود. از طرفی عمده این ایدهها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و یا تکنولوژی لازم برای عملی کردن آنها موجود نیست.
ایدهها در ساختاری مشخص و با جزییات بالا ارایه میشوند و شخصی ناآشنا با حوزه ساخت گیم معمولا ایده خامی دارد که به درستی روی چنبههای مختلف آن فکر نشده است. کسی هم خریدار ایده نیست زیرا عمده ایدههایی که گمان میکنید خاص هستند، درواقع به فکر افراد دیگر هم خطور کرده است و میکند و اکثر اوقات اصلا ایدههای افراد ناآشنا با حوزه بازیسازی، اصلا ایدههای خوبی نیستند.
پس چه باید کرد؟
تنها راه شما دست برداشتن از ایدهپردازی زیاد و خیالپردازی است. به جای آن باید هر چه سریعتر به ساخت بازی و یادگیری آن مشغول شوید. سعی کنیید حداقل بخشهایی از بازی مورد نظرتان را بسازید. اینگونه میتوانید بیشتر با بازیسازی آشنا شوید و واقعبینانهتر به ایده خود بنگرید. اگر بتوانید پروتوتایپی از بازی خود تهیه کنید و آن را به دوستانتان نشان دهید یا از افراد دیگر بازخورد بگیرید لطف بزرگی به خود کردهاید.
برداشتن یک گام عملیِ هرچند کوچک، شما را به هدفتان بسیار نزدیکتر میکند به نسبت اینکه مدت زیادی به امید یافتن تیمی که بازی شما را بسازد، بنشینید و ایدهپردازی کنید.