در این قسمت از مجموعه نکات طراحی بازی، به موضوع تصادف در بازی و اینکه چه میزان از تصادف باید وجود داشته باشد میپردازیم. همچنین نمونه هایی برای این نکته در دنیای بازی، معرفی میکنیم و نظر شما را در این باره جویا میشویم.
تصادف یا راندوم بودن
تصادف در بازی موضوع این مقاله ویدیویی از نکات طراحی بازی است. راندوم بودن در مورد برخی از المان های بازی به کار برده میشود. در برخی بازیها میبینیم که آسیبی که به دشمن وارد میشود، توسط حملات ما به شکل راندوم یا تصادفی تعیین میشود و گاه دشمن حتی هیچ آسیبی نمیبیند. برای مثال اگر احتمال آسیب ندیدن دشمن ۱۰ درصد باشد امکان دارد که ۵ بار یا حتی ۶ بار یا بیشتر یا کمتر، دشمن پشت سرهم هیچ آسیبی نبیند؛ زیرا احتمال ۱۰ درصد به این معنی نیست که از هر ۱۰ بار حتماً یک بار دشمن آسیب نخواهد دید. برای رفع این مشکل، بازی باید سیستم هایی را تعبیه کند که مثلاً به بازی بگوید بیش از سه بار پشت سر هم یا بیش از دو بار پشت سر هم نتیجه تکراری به بار نیاورد.
نمونه
نمونه این مسئله بازی XCOM است. در این بازی همین مشکل وجود داشت و با دریافت بازخورد از بازیکنان این مشکل را به مرور حل کردند. در ویدیو بالا، در مورد این موضوع بیشتر صحبت کرده و بخش هایی از این بازی را نمایش دادهایم.
شما هم مثالهایی را برای شیوه های استفاده از این نکته در بازیها، بگویید.
با انتقادات و پیشنهاداتتان کمک کنید تا ما بهتر شویم.