برای شرکت در یک نمایشگاه بینالمللی چقدر باید خرج کنیم؟
سوال خوبی است. برای شرکت در یک رویداد خارجی معتبر مثل Tokyo Game Show یا PAX معمولا به جز تهیه بلیت رویداد، هزینههای دیگری نظیر هزینه بلیت هواپیما، هزینه اقامت و خورد و خوراک داریم. اگر در نمایشگاهی شرکت کردهایم و قصد داریم غرفه داشته باشیم، هزینه تهیه غرفه و آمادهسازی آن را باید در نظر بگیریم. تخمین هزینههای شرکت در یک رویداد بینالمللی کار راحتی نیست. مخصوصا اینکه در وبسایت رسمی خود رویدادها نیز گاهی اوقات هزینههای تهیه غرفه به صورت گنگ مطرح میشوند. در قسمت اول این مقاله میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم: برای شرکت در یک نمایشگاه بینالمللی معمولا چقدر باید خرج کنیم؟
نمایشگاه PAX سال 2017
1. غرفه
برای اینکه در یک نمایشگاه بینالمللی بتوانیم بازی خود را به دیگران نشان دهیم یا اصطلاحا Present کنیم، نیاز به یک غرفه داریم. هزینه کرایه یک غرفه میتواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و معمولا به صورت روزانه است. مهمترین آن خود نمایشگاه است. هر چه یک نمایشگاه از اهمیت و شهرت بیشتری برخوردار باشد قیمت غرفههای آن بالاتر است. دومین معیار مهم اندازه غرفه است. معیارهای دیگری مثل امکانات و تجهیزات اولیه نیز دخیل هستند. به صورت میانگین هزینه یک غرفه روزانه 500 دلار است، یعنی برای مثال اگر نمایشگاه سه روز طول بکشد شما باید 1500 دلار تنها برای کرایه غرفه کنار بگذارید.
غرفه عظیم بازیهای مستقل که به Indie Megabooth مشهور است
2. وسایل مورد نیاز
البته که یک غرفه خالی به درد ما نمیخورد. نیمی از کارهای شما برای شرکت در یک نمایشگاه مربوط به آمادهسازی غرفه میشود. اگر نمیخواهید یا وقت آن را ندارید که درگیر کارهای آمادهسازی و برپایی غرفه شوید، میتوانید از غرفههای کوچک ایستاده استفاده کنید. این غرفهها به خصوص برای تیمهای مستقل بسیار کاربردی هستند. اگر بازی شما برای PC طراحی شده دست کم به یک PC و یک مانیتور برای تست بازی توسط بازدیدکنندگان نیاز دارید. اگر بازیتان موبایلی است به یک یا چند گوشی هوشمند نیاز دارید. طبیعتا باید یک دموی قابل بازی برای نمایشگاه آماده کنید. (این نسخه میتواند یک مرحله از بازی باشد یا اگر مراحل شما طولانی هستند حتی میتواند قسمتی از یک مرحله باشد)
برای زیبایی غرفه خود باید از بنرها و پوسترهای بازیهای استودیوی خود استفاده کنید. این بنرها جنبه جذبکنندگی هم دارند، هرچه پوسترهای جذابتری داشته باشید مخاطب بیشتری جذب میکنید. غرفه شما نیاز به برق و اینترنت دارد. معمولا این هزینه روی هزینه کرایه غرفه حساب میشود اما در بعضی از نمایشگاهها این هزینه به صورت جداگانه دریافت میشود. همیشه پای هزینههای پیشبینی نشده در میان است. برای یک مسافرت عادی هزینههایی پیش میآید که شما از قبل پیشبینی نکردهاید. شرکت در نمایشگاه هم از قاعده مستثنی نیست. یکی از همین هزینهها حملونقل وسایل است.
3. آمادهسازی غرفه
بعد از تهیه همه وسایل مورد نیاز نوبت به سرهم کردن وسایل و ساخت غرفه میرسد. معمولا در قراردادی که برای اجاره غرفه امضا میکنید این نکته ذکر میشود که آمادهسازی آن توسط پیمانکاران نمایشگاه انجام میشود. با این حساب باید مبلغی برای ساخت و آمادهسازی غرفه کنار بگذارید. مزیت استفاده از غرفه کوچک ایستاده نیز همین است که خودمان میتوانیم آمادهسازی آن را انجام دهیم.
یکی دیگر از مزیتهای این غرفهها این است که میتوانید در صورت نیاز آن را بازسازی کنید. یکی از مشکلات نمایشگاههای بازی وجود ناشران بازیهای AAA است. این ناشران معمولا غرفههای بزرگ و وسیعی ایجاد میکنند. اگر شما بدشانس باشید غرفه شما توسط یکی از این غرفهها پوشانده میشود و بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه شما را نمیبینند. اما به جای آن، غرفه بزرگ روبرو شما پر از بازدیدکننده میشود و شما مجبورید تمام طول نمایشگاه سروصدای آن را تحمل کنید. اینجاست که مزیت غرفه ایستاده خودش را نشان میدهد و شما میتوانید آن را کمی آن سمتتر و با زاویه دید بهتر بازسازی کنید.
4. افراد
بعد از غرفه بیشتر هزینهها مربوط به افراد میشود. از بلیت هواپیما گرفته تا محل اقامت هزینههای زیادی باید در نظر گرفته شود که بعضی مواقع ارزانتر کردن آنها میتواند ریسکی باشد. یک پرواز ارزان قیمت میتواند وسوسهانگیر باشد، تا زمانی که متوجه شوید ساک و وسایل شما به فرودگاه اشتباهی منتقل شده است. رزرو هتل گزینه مناسبی برای صرفهجویی در هزینهها خواهد بود، هرچند عمده هزینههای سفر مربوط به بلیت هواپیما میشود. برای رفت و آمد از محل اقامت به محل نمایشگاه بهتر است از وسایل حملونقل عمومی استفاده کنید تا بیشتر در هزینهها صرفهجویی کنید. به صورت میانگین بین روزی 100 تا 150 دلار برای اقامت نیاز دارید، شامل هزینه هتل، خورد و خوراک و رفت و آمد.
5. زمان!
در کنار همه هزینههای مادی، زمانی که شرکت در یک رویداد از شما میگیرد را نیز اضافه کنید. به هرحال هنگامیکه در یک رویداد خارجی شرکت میکنید ممکن است از چند روز تا یک ماه درگیر آن باشید (فقط زمان برگزاری آن نیست، زمانی که برای اخذ ویزا صرف میکنید بسیار بیشتر است.) و در تمام این مدت شما از پروسه ساخت بازی خود فاصله میگیرید. بخصوص هنگامیکه به صورت تیمی در یک رویداد شرکت میکنید، روند ساخت بازی حداقل برای چند روزی متوقف میشود.
اگر شما ناشر داشته باشید خوششانس هستید زیرا بخشی از وظایف ناشر در قبال بازی شما همین شرکت در نمایشگاههای مختلف است. پس میتوانید با خیال راحت این کار را به ناشر بسپارید و خود روند توسعه بازی را با قدرت ادامه دهید. اما معمولا یکی از دلایل مهم ما برای شرکت در رویدادهای بینالمللی پیدا کردن ناشر است. یعنی تا زمانی که ناشر نداریم باید کارهای مربوط به بازاریابی بازی را خودمان به دوش بکشیم.
بهترین فرصت
شرکت در یک رویداد خارجی نیاز به اراده قوی دارد. اگر شما شرکتی مانند بلیزارد یا الکترونیک آرتز با بودجه مارکتینگ زیاد بودید، طبیعتا برای راهاندازی غرفهای به برزگی نصف یک طبقه نمایشگاه کار سختی نداشتید. اما ما بازیسازان مستقل با بودجههای محدود هستیم. با استفاده از خلاقیت خود میتوانیم کارها را راحتتر پیش ببریم.
هیولایی به نام بلیزارد، به حجم انبوه بازدیدکنندگان دقت کنید.
از طرفی شرایط ما به عنوان بازیساز ایرانی کمی دشوارتر است. از یک سو مسئله تحریمها و از سوی دیگر شرایط بد اقتصادی، کار را برای شرکت در رویدادهای خارجی سختتر کرده است.
اما اگر میشد وضع به گونهای رقم میخورد که رویدادها به ناچار به صورت آنلاین برگزار میشدند چه؟ مخصوصا اینکه در دورهای زندگی میکنیم که همه امکانات مورد نیاز برای برقراری ارتباط آنلاین با سراسر دنیا فراهم است. فکرش را بکنید؛ در یک لحظه با ناشری از ژاپن جلسه دارید و با او برای نشر بازی خود در شرق آسیا مذاکره میکنید. سپس چند دقیقه بعد با استودیویی در آمریکا برای همکاری و برونسپاری (Outsourcing) بخش صداگذاری و موسیقی بازیتان بحث میکنید. بعد به اروپا میروید و با ناشر دیگری اینبار از لهستان مذاکره میکنید. بدون نیاز به هرگونه جابهجایی و وسایل اضافهای فقط با یک لپتاپ و یک اینترنت مناسب برای تماس ویدیویی.
این فرصت اکنون و به لطف بحران کرونا برای ما به وجود آمده است. بسیاری از رویدادهای معتبر خارجی اکنون به دلیل همهگیری کرونا به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار میشود. میتوانید لیستی از رویدادهای پیشرو که به صورت آنلاین برگزار میشوند را از اینجا ببینید. همچنین مقالهای تحت عنوان “لیست رویداد های بین المللی برای بازی سازان” آماده کردهایم که در آن مفیدترین رویدادهای بینالمللی برای بازیهای مستقل را معرفی شده است. دیگر خبری از دردسرهای اخذ ویزا نیست. دیگر نیاز به خرجهای سرسامآور سفرهای خارجی نیست. دیگر مجبور به ترک استودیوی خود برای شرکت در رویداد نیستید؛ میتوانید همانطور که روی صندلی خود در استودیو نشستهاید و با ماگ مخصوص خود قهوه میخورید در یک جلسه آنلاین شرکت کنید.
درنهایت
حضور در یک رویداد خارجی تجربه منحصربفردی است. این را تا قبل از اولین تجربه خودم نمیدانستم. اینکه شما با افرادی از کشورهای مختلف با زبانها و فرهنگهای متفاوت آشنا میشوید کوچکترین دستاورد آن است. از طرفی هرچه بیشتر در این رویدادها شرکت کنید و با ناشرها و استودیوهای بیشتری گفتوگو کنید، توانایی ارائه بازی یا همان پیچ کردن (Pitch) ایده خود را بالاتر میبرید.
آشنایی با رسانههای فعال صنعت بازی نیز از دیگر تجربههای خوب این نمایشگاهها است. اگر بتوانید یک رسانه مطرح را متقاعد کنید که در مورد بازی شما مطلبی بنویسد، میتواند تاثیر چشمگیری در بازاریابی بازی شما داشته باشد. بعد از آن بسیاری از پلیرها و دنبالکنندگان آن رسانه، بازی شما را میشناسند و حاضرند برای آن پول خرج کنند. این مخصوصا زمانی که تصمیم به برگزاری کمپین کیکاستارتر (Kickstarter) داشته باشید میتواند خیلی به دیده شدن بازی شما کمک کند.
بسیاری از ما به بهانه خوب نبودن زبان انگلیسی از این کار سرباز میزنیم. من نیز برای حضور در اولین جلسه ارائه خودم بسیار استرس داشتم. اما هرچه بیشتر در این جلسات شرکت کردم تسلطم بیشتر از قبل شد. در همین زمینه مقاله “چگونه در یک رویداد بینالمللی بازیسازی شرکت کنیم؟” را برای شما آماده کردهایم تا راهنمایی مفیدی برای نحوه شرکت در یک رویداد B2B باشد.
رویداد GDC 2020 که چندی پیش به صورت آنلاین برگزار شد.
همه ما در همهگیری کرونا دوران سخت قرنطینه را تجربه کردهایم. اما اگر قرار باشد تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم میتوانیم از شرایطی که این بلای طبیعی برای رویدادهای بازی بینالمللی به وجود آورده بهترین استفاده را بکنیم و بازی خود را هر چی بیشتر به سمت موفقیت پیش ببریم.
مفید بود ولی نمی دونم اصلاً می رسم به این داستان ها یا نه؟
حتما می رسید. دیر یا زود بازی شما به نقطه ای می رسه که باید برای جذب ناشر تلاش کنید 🙂