ویدیوی مینی پادکست
متن مینی پادکست
سلام دوستان عزیز وقتتون بخیر✨
با یک قسمت دیگر از مینی پادکست بازی سازی همراه شما هستیم.
در این مینی پادکستها داخل هر قسمت در مورد یک بخش مهم بازیسازی صحبت میکنیم که از بخشهای طراحی بازی گرفته تا مواردی که برای ساخت و انتشار بازی مهم هستند.
خب در این قسمت میخواهیم برویم سراغ کنترل، یا آن مواردی که شما پیادهسازی میکنید یا درواقع راه ارتباطی که شما پیاده سازی میکنید که مخاطبتان با بازی تان ارتباط برقرار کند؛ مثلا شما دارید یک بازی تیراندازی را بازی میکنید برای راهرفتن آن دکمههایی که برروی کنترلر یا برروی کیبورد را فشار میدهید و راه رفتن در بازی اتفاق میافتد، داخل این حیطه میگنجد.
ما به اصطلاح به آن ها میگویم مکانیک، مثل مکانیک راهرفتن و یک بخش از پیادهسازی یک مکانیک مشخص کردن کنترل آن مکانیک هست، اینکه شما چگونه با چه دکمهای روی کیبورد یا کنترلر میتوانید آن مکانیک را اجرا کنید.
حالا نکتهای که مهمه است در طراحی بازی برای کنترل بازی، این است که شما تا جای ممکن باید بهینه طراحی کنید آن کنترلهای بازیتان را!
یعنی جوری باشد کنترل بازیتان، که بازیکن و پلیر بازی تان کمترین تلاش را نیاز داشته باشد انجام بدهد برای استفاده از مکانیک بازیتان.
دیدین بعضی بازیها هستند که کنترلشان شما باید یک عالمه دکمه را فشار بدهید با هم دیگر!، یا مثلا ترکیب میشوند، یا جای مناسبی قرار ندارند، یا اینکه مثلا یک دکمهی شما سمت راست کیبوردتان باشد، و یک دکمه دیگر همزمان باید بررویش کلیک کنید، اما سمت چپ کیبورد باشد!
خب آیا این تجربهی خوبی را منتقل می کند؟!!!
پس ببینید نزدیک بودن دکمههایی که با هم استفاده میشوند خودش یک نکته مهم است.
بنابراین میشود به صورت خلاصه گفت تا جای ممکن کمترین میزان دکمه باید در بازیتان باشد!، یعنی کنترل تا جای ممکن باید بهینه باشد و از طرفی نکتهی دومی که باید رعایت کنید، این هست که بازیکن باید تا جای ممکن با کمترین تلاش بتواند نحوه استفاده از مکانیک بازی شما را یاد بگیرد.
یک نکتهی دیگر هم که در این بخش میتوان به آن اشاره کرد این هست که کنترل بازی شما میتواند نشان دهندهی پیشرفتهای بازیکن هم باشد؛ یعنی هرچه بازیکن در بازی پیشرفت میکند، کنترل بازی شما هم میتوند تغییر بکند، و اینکه اصلا اشکال ندارد که کنترلی که شما دارید (حالا چه از کنترلر استفاده میکنید یا از کیبورداستفاده میکنید) خیلی یادگیریش راحت باشد برای بازیکن!
اتفاقا شما باید تلاش بکنید تا جای ممکن یادگیری کنترلتان راحت باشد برای بازیکن؛ حالا چگونه میشود این کار را کرد؟
تا جای ممکن کنترل بازیتان را شهودی طراحی کنید!
یعنی چه؟
یعنی ببینید گیمرهای که آن سبک از بازی شما را بازی میکنند معمولا از چه کنترل، از چه دکمههایی استفاده میکنند در آن سبک!!
مثلاً برای تیراندازی، برای راه رفتن برای حمله کردن، برای دفاع کردن چه دکمههایی معمولا استفاده میشده در بازیهای مشابه!؟
هر چه سعی بکنید شبیه به بازیهای دیگر باشد و استانداردهای آن سبک باشد، باعث میشود که بازیکن شما به صورت شهودی آن کنترل را متوجه شود و دیگر نیاز نباشد که شما خیلی زیاد به او یادآوری کنید!، مثلا دیدید بعضی بازیها یک عکس میگذارند اول بازی و مینویسد این دکمه را اگر بزنی این اتفاق میافتد این دکمه را بزنید این اتفاق میافتد و… .
اصلاً دیگر خیلی هم نیاز نیست از این کارها زیاد انجام بدهید، به صورت ناخودآگاه خود بازیکنان متوجه میشوند که کنترلها به چه شکلی هستند!
البته که شما نباید بحث توتوریال یا آموزش را اسکیپ یا رهایش کنید! آموزش باید داشته باشیم تا جای ممکن هم باید کنترلها را به موقع آموزش بدهید، نه مثل همان مثالی که زدم، این که از همهی کنترلرها همان اول یک عکس بذارید و بگویید این کنترل بازی است، و دیگر بقیه یادگیری را بسپاریم به حافظه بازیکن! بلکه باید در خلال بازی سعی کنیم آموزش بدهیم، تاثیرگذاری بشدت بالایی برخوردار است.
ولی تا جای ممکن باید کنترلتان در بازی که ساختید ساده باشد، یادگیریش هم خیلی راحت باشد برای بازیکن.
ما در سایت بازیسازباش و داخل پیج اینستاگرام و کانال یوتیوب آموزشهای دیگهرای هم داریم در مورد این موضوع حتما آنها را هم ببینید، که درمورد بحث طراحی بازی و بحث کنترلهای بازیتان هست و حتما ما را در شبکههای اجتماعی فالو کنید، دنبال کنید و نظراتتون را برای ما ارسال کنید و ما را هم به دوستان عزیزتان معرفی بکنید.
تا قسمت بعدی خدانگهدار شما.
چرا ادامه ندادین؟
سلام دوست عزیز
در آینده ادامه خواهد داشت