ویدیوی مینی پادکست
متن مینی پادکست
قطعا همه ما با موزیک بازیهایی مثل the last of us و ori خاطره داریم، انقدر این موزیکها فوقالعاده هستند.
سلام به مینی پادکست بازی سازی خوش آمدید، این یه قسمت دیگه از مینی پادکست های بازی سازی هست که قراره در مورد موزیک صحبت کنیم در هر قسمت از این پادکست قرار است یک نکتهی مهم از طراحی و ساخت بازی را بپردازیم، برای اینکه کمک کند بازیهای بهتری بسازیم و منتشر کنیم.
قطعا میدانید که چقدر موزیک میتواند تاثیرگذار باشد و چه بازیهایی بودهاند که موزیک خاطرهانگیز برای ما داشتند، و اگر الان موزیک آن بازی پلی شود، قطعا یاد آن بازی میافتیم.
اما غیر از اینکه یک موزیک زیبا در یک بازی استفاده میشود، امروز میخواهم به شما بگویم که، صدا کاربردهای دیگری هم دارد، در بازی غیر از زیبایی شناسی خود موزیک و صدای بازی شما، میتوانید با استفاده از صدا در گیمپلی یا در آن تجربهای که از گیمپلی بازی در بازی به مخاطب منتقل میشود نیز اثرگذار باشد!
یعنی حتی با استفاده از صدا شما میتوانید هینت بدهید به بازیکن، کمکش کنید که مثلا معما را حل کند، راهنماییش بکنید برای پیشروی در مراحل بازیتان و نباید فقط جنبه ی زیبایی داشته باشد برای بازیتان!
بلکه حتی میتواند داخل گیمپلی بازی شما هم اثرگذار باشد.
یه مثال خیلی خوب از این صحبتی که گفتم: بازیهای ریتمیک هستند، حتما بازی های ریتمیک رو تجربه کردید!
مثلا مثل بازی ریمن، یا مثلا بازی گیتارهیرو یا بازیهایی که خود آنها موزیکی که دارند داخل بازی پخش میشود، یا مستقیما بر روی گیمپلی شما تاثیرگذار هست و شما باید بر اساس ریتم آن موزیک بازی کنید یا اینکه طوری طراحی موزیک شده است که، وقتی دارید بازی را بازی میکنید، همخوان هست با روند خود بازی!
یعنی مثلا: شما وقتی داخل بازی میپرید، یه بیت آهنگی هم که مخصوص مثلا پریدن هست پخش میشود، و انگار خیلی مرتب و منظم دقیقا بر اساس همان نحوهی حرکت شما داخل مرحله است که آن بیت پخش میشود!
یه مثال خوب از این نمونه بازی، بازیه « بیت تریپ » هست.
اگه این بازی را تجربه بکنید، قشنگ متوجه این نکتهای که گفتم میشوید.
پس صدا و موزیک میتواند خیلی روی خود گیمپلی بازی اثرگذار باشد.
یکی دیگه از اثرگذاریهای صدا این هست که، شما میتوانید تاثیر انتخابها و اکشنهایی که بازیکنانتان انجام میدهند داخل بازی را قشنگتر کنید یا تاثیرش را بیشتر کنید.
مثلا در بازی مورتال کمبت، یه ویدیویی هست در یوتیوب، اگر دیده باشید از پشت صحنه این بازی نمایش میدهد از چگونگی صداگذار این بازی.
اینطور که صداگذار این بازی نشان میدهد که صداهایی که داخل این بازی پخش شده را چگونه ساخته! خیلی جالب است که مثلا شما وقتی توی بازی مورتال کمبت حریفتون را دارید از بین میبرید (مخصوصا نسخههای جدید آن)، وقتی دارید حریفتان را نابود میکنید، یکی از اتفاقاتی که میافتد، مثلا خردشدن استخوان رقیب تان هست!
در آن ویدیو نشون میدهد که چگونه این صدا را درست کرداند و اینکه چقدر این صدا اثرگذاری، وقتی روی تصویر مینشیند یا روی آن انیمیشن مینشیند چقدر میتواند اثرگذاری بازی را بیشتر کند!
حالا یک نکتهی جالب که مثلا در این ویدیو نشون میدهد، این هست که صداهای خردشدن را فرد صداگذار بازی، فقط با وسایل خیلی سادهای درست کرده است!!، یعنی مثلا علاوه بر اینکه او یک میکروفون پیشرفته دارد، ولی خود صداها را با ابزارها خیلی سادهای میسازد!
مثلا میاد یک فلفل دلمهای و له میکنه و خود همین صدای له شدن فلفل دلمه ای یاد خردشدن پوستهی یک گردو! صدای خرد شدن پوسته گردو را با هم ترکیب و تلفیق میکند و مثلا یک دفعه موقع پخش صدا شما احساس میکنید صدای خرد شدن استخوانهای مثلا قفسهی سینه پخش میشود!، و خیلی جالب است که این صداها را به این شکل میسازند.
در نهایت بحث امروزمان این بود که صدا و موزیک چقدر میتواند اثرگذار باشد و شما باید دقت داشته باشید به این موضوع که یک بخش بسیار مهم در طراحی بازیتان میتواند-» استفادهی درست از صدا و همینطور موزیک باشد.
به عنوان نکتهی پایانی این بد نیست که بگویم که ، صداگذاری در بازی با حوزههای دیگر فرق میکند و همینطور حتی موزیک داخل بازی.
یک فرق یا یک تفاوت موزیک مثلا در بازیسازی با حوزههای دیگر مثل سینما این هست که، بازی مثل فیلم نیست که یک تایمی شروع شود و یک جا هم تمام شود!
مثلا پنج دقیقه شما است یک موزیک پس زمینهای را پخش کنید و یک ابتدا و یک انتهایی دارد و کاملا مشخص است که تو این پنج دقیقه باید چه اتفاقی بیافتد.
درحالی که گ برای بازی اینطور نیست! در بازیه شما چون اکشن پلیر هم دخیل هست، چون پلیر اینتراکت میکند، تعامل دارد، باید این انعطاف هم در موزیک وجود داشته باشد، و همینطور که میدانید زمان بازی هم ثابت نیست، یک بازیکن ممکن است یک جا وایستد یک جا آرام راه رود، یکی دیگر نه ممکن است خیلی سریع بدود و برود.
برای همین برای موزیک بازی شما نمیتوانید دقیقا بگید که از این تایم تا این تایم پخش میشود! و یکی از نکاتی که مثلا برای موزیک بازی لحاظ میشود این هست که، موزیک بازی باید لوپ loop باشد؛ یعنی چه؟ یعنی باید بشود انتهایش را به ابتدایش وصل کرد.
و حالا وقتی که یک موزیک بازی لوپ میشود یعنی پشت سر هم پخش میشود و انتهایش با ابتدای موزیک منطبق است. (راحت میتوانید این کار لا انجام بدیم) اما باید حواسمان باشد که موزیک اذیت کننده نشود بعد از یک مدتی، و همینطور باید سعی کنیم از خلاقیت خود طوری استفاده کنیم برای ساخت موزیک، که موزیک پس زمینه خسته کننده نشود! و همینطور برای صداهای داخلی بازی.
شما بالاخره ممکن است وارد یه سری بخشهایی از بازی بشوید که یک صداهای پس زمینهای مثلا وجود داشته باشد که اینها باز نباید خیلی حس بدی ایجاد بکنند.
مثلا وقتی روی آب راه میروید یا یک جا در بازی ممکن روی یک جاییی خشکی راه روید، صداهایی که از اینها پخش میشود باید متفاوت باشد.
یا وقتی وارد یک فضای غارگونه میشوید، طبیعتا موزیک تان باید مقداری تغییر بکند، یعنی یک مقدار حالت بم پیدا کند یا شاید بخواهید یک موزیک دیگری را ادد بکنید به موزیک پس زمینه!، یعنی اضافه شود به آن موزیک و باید دقت کنید که اینها برروی هم همخوانی داشته باشند و خراب نشوند!
پس همانطور که دیدید خیلی جزییاتی هست داخل بازی که در رسانههای دیگر شاید این جزییات وجود نداشته باشد، چه برسد به آن که بخواهیم درباره اش فکر بکنیم!
شاید نگران باشید از این مواردی که من گفتم، ولی میخواهم به شما راهکار هم بدهم، فقط اینطور نیست که بگویم که آقا ساختن موزیک برای بازی کار خیلی سختی هست!، نه، راهکار هم میدهم.
خوشبختانه ابزارهای فوقالعادهای برای مدیریت کردن این چالشهای موزیک و موسیقی در بازیها هست که خود انجینها و در واقع موتورهای بازی سازی هم ابزارهای خیلی خوبی برای این قضیه طراحی کردند، به عنوان مثال داخل خود موتور یونیتی هم ابزارهایی در نظر گرفته شده هست برای همین مدیریت سوییچ کردن بین موزیکها!
مثلا صداهای داخل بازی، یا اضافه کردن یک موزیک روی یک موزیک دیگری و کارهای دیگر که معمولا هنگام ساخت بازی برای قسمت موزیک انجام میشود.
بنابراین اصلا بابت این موضوع هم نگران نباشید ابزارهای خیلی خوبی وجود دارند و آموزشهایی هم وجود دارد داخل اینترنت، مهم این است که اقدام بکنید، بدانید که میشود انجام داد و با آن آشنا بشوید و بروید یاد بگیرید چگونه از آنها استفاده بکنید.
امیدوارم این قسمت هم برایتان مفید بوده باشد.
و حتما ما را دنبال بکنید ما در شبکههای اجتماعی با آییدی بازیسازباش فعال هستیم و میتواند روی سایت bazisazbash.com از تمام آموزشهاییی که میسازیم و منتشر میکنیم هم استفاده بکنید.
خدانگهدار تا مینی پادکست بعدی.