نکات طراحی بازی: بازی‌های طولانی

نکات طراحی بازی: بازی‌های طولانی

زمانی منتقدان بازی­‌های ویدئویی اهمیت بالایی به مدت‌زمان بازی می­دادند. در آن دوران اگر مدت‌زمان گیم‌­پلی بازیتان کمتر از 40 ساعت بود، به ‌احتمال ‌زیاد بخشی از امتیاز منتقدان را از دست می­‌دادید. موضوع طول مدت گیم‌­پلی بازی‌ها حتی امروزه نیز موضوع برجسته‌ای به‌حساب می­‌آید و مطمئناً اطلاع دارید که بازی‌های دارای جهان باز، تا چه حد بر روی این مسئله تأکید دارند. اما حقیقت آن است که مدت‌زمان بازی شما اهمیتی ندارد. چیزی که در نظر بازیکنان مهم است این است که چه میزان از آن گیم­‌پلی جذاب است. حال با بیان این مسائل، به موضوع اصلی امروز یعنی طراحی بازی‌هایی که برای وقت بازیکنان و مخاطبان احترام و ارزش قائل هستند، می‌­رسیم.

رابط کاربری حقیقی

معمولاً مدت‌زمان بازی‌ها و یا بزرگی جهان آن­‌ها، تنها یک المان تبلیغاتی هستند تا خریداران را مجاب کنند که بازی‌ای که می­‌خرند، ارزش صرف هزینه و مبلغ پرداختی آنان را دارد. درواقع اکثر افراد ترجیح می­‌دهند با پرداخت 60 دلار، 40 ساعت جذاب را به ‌جای 4 ساعت، در دنیای بازی سر کنند. اما تأکید ما بر روی کلمه جذاب است. به‌ هر حال بخشی از مدت‌زمان گیم­‌پلی هر بازی‌، ارزش صرف وقت را نداشته و برای مخاطب جذابیتی ندارد. به ‌عنوان ‌مثال در یک بازی جهان باز بزرگ، ممکن است مدتی طولانی صرف جا­به‌­جایی در این جهان شود. گذشته از این، آیا تمام مراحل این جهان بزرگ جذاب هستند یا نه؟ مطمئناً 8 ساعت گیم‌­پلی جذاب، در نظر مخاطبان بهتر از 80 ساعت گیم‌­پلی خسته‌کننده است. بازی­‌ها باید ارزش صرف وقت را داشته باشند. با وجود تمام روش‌های دیگر سرگرمی ازجمله شبکه‌های مجازی و فعالیت‌های گوناگون و همچنین مسائل مربوط به زندگی واقعی از کار و تحصیل گرفته تا گذراندن وقت با دوستان و خانواده، بازی­ساز باید بداند که صرف وقت بر روی بازیش، به ‌مانند صرف کردن هزینه و پول است.

برخی مراحل بازی­ها صرفاً طراحی شده­‌اند تا شما را برای مدت‌ بیشتری مشغول بازی نگه ‌دارند. به‌ عنوان‌ مثال در برخی مراحل باید چند قلم کالا را از جاهای مختلف جمع­‌آوری کنید و بعد از اینکه آن­ها را به فردی که مأموریت را به شما داده می‌­رسانید، از شما می‌­خواهد که آن­‌ها را تحویل کسی دهید که در واقع هنگام جمع‌­آوری قطعات از کنارش گذشته‌­اید. بازی­ساز، قطعاً می‌­تواند چنین مراحلی را حذف نموده و یا حد­اقل بهینه‌تر کند. در برخی بازی‌­های دیگر، رابط کاربری نیز در اتلاف وقت دخیل است. اگر تنظیماتی که مدام آن را دست‌کاری کرده و تغییر می­‌دهید، در لایه چندم تنظیمات باشد، وقت زیادی از شما خواهد گرفت. به همین دلیل باید در هنگام تست کردن رابط کاربری، نه‌تنها به کاربردی بودن آن، بلکه به اولویت­‌بندی تنظیمات نیز توجه داشت. گاها نیز مسائلی که شامل گروه‌بندی‌ها نمی‌­شوند وقت بازیکن را می‌گیرند.

به ‌عنوان ‌مثال بازی‌­هایی که با پایان هر مرحله باید صبر کرد تا یک صفحه خاص نمایش داده و رد شود و یا مواقعی که بازی‌ها نیاز به دانلود و یا نصب شیدرها و بخش‌هایی از فایل‌های بازی، در هر بار اجرا شدن دارند از این انواع شناخته می­‌شوند. البته که این‌ها به معنی بد بودن سرعت پایین گیم­‌پلی نیست. تعداد زیادی از بازی‌­های بسیار موفق، گیم­‌پلی کندی داشتند و یا فضای بسیار آرامش بخشی برای بازیکن ایجاد می­‌کردند. در واقع هدف ما از پیش کشیدن این مسائل، بیان این است که حتی در بازی­‌های دارای گیم‌­پلی کند نیز، بازی نباید وقت بازیکنان را هدر داد.

صحنه‌ای از بازی ویچر

احترام به مخاطب

حال به موضوع بعدی می­‌رسیم. موضوع صبوری. تا حالا برایتان پیش‌ آمده که یکی از دوستانتان هنگام معرفی یک بازی بگوید که: باید این بازی را امتحان کنی. بازی بعد از 100 ساعت بازی کردن فوق‌العاده جذاب خواهد شد؟ اگر قرار باشد که بازیکنی 100 یا 40 یا حتی 10 ساعت یک بازی را بازی کند تا بتواند به بخش‌های جذاب آن برسد، نشانگر یک ضعف و ایراد بزرگ در بازی است. اگر بازیکنتان مجبور باشد قبل از رسیدن به مراحل جذاب، علاقه و وفاداری خود به بازیتان را نشان دهد، بازی شما در حال بی‌احترامی به وقت مخاطب است.

اینکه مراحل یکنواختی طراحی کنید تا بازیکنان را مجبور به صرف وقت بیشتری در بازیتان کنید، به ضرر هر دو طرف است. درست است که مراحل یکنواخت از این نظر که بازیکنان را بیشتر مشغول بازی نگه می­‌دارند برای کسب‌ و کارتان خوب است. اما از طرفی نیز با منصرف کردن تعدادی از بازیکنان برای ادامه بازی، به ضرر کسب­ و­ کارتان عمل می­کند. با وجود اینکه جلوگیری از ورود بازیکنان به مراحل جذاب از طریق مراحل تکراری و خسته‌کننده به ضرر بازی شما است اما اگر این کار های تکراری را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بازیکنان مایل به انجام آن‌­ها باشند و یا حتی به خاطر آن‌­ها به سراغ بازیتان بیایند، همان کارهای تکراری می­‌توانند فایده زیادی برای شما و کسب ­و ­کارتان داشته باشند.

حال چگونه یک بازی باید به وقت بازیکنانش احترام و ارزش بگذارد؟ پاسخ ساده است. با حذف کردن تمام بخش‌­های بازی که برای مخاطب خسته‌کننده و فاقد جذابیت است. به‌ عنوان ‌مثال می­توان به بازی‌های نقش‌آفرینی اشاره نمود. از آنجا که این سبک از بازی‌ها طی سالیان اخیر سوء شهرتی مبنی بر خسته‌کننده بودن به دست آورده‌­اند، امروزه سازندگان این سبک در تلاش‌­اند تا بیشتر از قبل مراحل تکراری را از بازی­‌های خود بیرون کنند.

کاور بازی ورلد آو وارکرفت

 

 

سرگرمی یا وقت‌کشی؟

 

مثال بارز این بازی‌ها، پوکیمان سوردز (Pokemon Swords) و پوکیمان شیلدز (Pokemon Shields) هستند. در نسخه‌­های به ­روز ­شده این بازی‌ها، شکستن تخم‌ مرغ‌ها زمان کمتری می­گیرد، نیازی به دسترسی به کامپیوتر­ها، هر دفعه که می­خواهید پوکیمان را عوض کنید نیست و با هر بار ماهیگیری قطعاً چیزی صید خواهید کرد. هیچ بخشی از این بازی‌ها حذف نشد، بلکه این مراحل تنها وقت کمتری از بازیکنان می‌­گیرند. کارهایی از این قبیل باعث می­‌شود بازیکنان از مراحل اصلی بازی لذت بیشتری برده و حس کنند که بازی، ارزش وقتی که صرفش می­‌کنند را دارد. برخی بازی‌ها نیز از روش‌های مکانیکی و مربوط به رابط کاربری برای کمتر کردن میزان وقت هدر رفته در بازی استفاده می­‌کنند. به‌ عنوان ‌مثال، برای اتمام یک وظیفه­ روزانه، نیازی به رفتن به بخش وظایف و تأیید آن نیست و جوایز مربوط به آن، به‌ صورت خودکار پس از انجام آن وظیفه به بازیکن اعطا می‌­شود. حال شایسته است هر بار که می­‌خواهید یک بازی‌ بخرید، به اینکه آیا این بازی برای وقتتان ارزش قائل است یا خیر، فکر کنید. همچنین بازی­سازان نیز می­‌توانند با یافتن و حذف بخش‌­هایی که جذابیتی برای بازیکنان ندارند و حوصله آن­‌ها را سر می‌­برند، احترام خود را به وقت مخاطبانشان نشان دهند.

سرانجام بازی باید چیزی بیش از وسیله‌­ای برای کشتن وقت باشد. چرا ­که می‌­توان به ‌جای هر دقیقه از آن بازی، کتابی را مطالعه نمود، فیلم و برنامه تلویزیونی محبوب خود را تماشا کرد، با خانواده و دوستان وقت گذراند و یا بازی‌های دیگری را امتحان کرد.

 

کاور بازی پوکومون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.