نکات طراحی بازی: فیل سفیدت را بکش

نکات طراحی بازی: فیل سفیدت را بکش

داستان پادشاه و فیل سفید را شنیده‌اید؟ در این مقاله از مجموعه نکات طراحی بازی در قالب این داستان با یک تله شناختی نسبتا شایع می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا با شناخت بهتر آن، کنترل بیش‌تری روی خود داشته باشیم و مسیر بازیسازی را برای خود هموارتر کنیم.

انتخاب

پادشاهی فیلی را به عنوان هدیه دریافت کرد. فیل سفید رنگ و بسیار نادر بود. این هدیه ارزشمند اما یک ایراد داشت و آن هزینه بالای نگهداری بود. سال‌ها پادشاه که در اوج ثروت بود، هزینه را پرداخت می‌کرد تا اینکه قحطی آمد و پادشا مجبور به انتخابی سخت شد. غذا به اندازه کافی وجود نداشت. پادشاه باید میان سیر کردن فیل و یا بخشی از رعایا یکی را انتخاب می‌کرد. پادشاه فیل را انتخاب کرد و عده‌ای به خاطر این تصمیم جان خود را به سبب قحطی از دست دادند.

پادشاه شاید با خود فکر می‌کرد که من سال‌ها هزینه نگهداری از این فیل را داده‌ام و اگر اکنون دست از این کار بکشم، پس همه آن هزینه‌ها چه می‌شود؟ این طرز تفکر آشنا نیست؟ بسیاری از افراد زمانی متوجه اشتباه بودن راهی که آمده‌اند می‌شوند ولی حاضر به قبول اشتباه نیستند. آن‌ها منطقی فکر نمی‌کنند و به همین تله شناختی دچار هستند.

فیلی سفید

فیلِ سفیدِ طراحان بازی

ممکن است به عنوان بازیساز وقت زیادی را روی یک مکانیک یا مدل سه بعدی و… بگذارید ولی در نهایت بعد از بازخورد گرفتن از بازیکنان، متوجه بد بودن آن شوید. در چنین حالتی باید سعی در اصلاح بازی خود کنید ولی بسیاری از طراحان بازی چنین نمی‌کنند. آن‌ها با انواع و اقسام بهانه‌ها سعی در توجیه خوود می‌کنند تا آن بخش از بازی را حذف یا اصلاح نکنند چون وقت زیادی روی آن گذاشته‌اند.

این نکته زمانی اهمیت بالایی پیدا می‌کند که بخشی از ایده اصلی بازی چنین وضعیتی داشته باشد. در چنین حالتی به این فکر کنید که در صورت عدم اصلاح یا حذف بخشی از بازی، کلیت آن با شکست مواجه می‌شود. در آنصورت به جای بخشی، تمامی هزینه و زمان و زحمات شما به هدر رفته است.

در ویدیو بالا به این موضوع بیش‌تر پرداخته‌ایم.

تصویر یک بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.