طراحی بازی: چرخه اصلی گیم پلی

طراحی بازی: چرخه اصلی گیم پلی

آیا تا به حال متوجه ترتیب مشخصی از اکشن ها در بازی شده‌اید؟ در این مقاله راجع به چرخه اصلی یا Core Loop صحبت خواهیم کرد.

چرخه اصلی بازی (Core Loop)

در هر بازی یک چرخه اصلی وجود دارد که مدام تکرار می‌شود. هدف شما در طراحی بازی هم این است که چرخه ای را ایجاد کنید که انگیزه را در بازیکن، از بین نبرد بلکه خود عامل ایجاد انگیزه باشد. این چرخه اصلی گاه به خوبی و گاه به شکلی بد طراحی می‌شود.

نکته ای که برخی در نظر نمی‌گیرند این است کهاین چرخه نباید برای بازیکن ملال آور باشد و یا او حتی متوجه آن شود و بازی قابل پیشبینی شود.

بازی اسکایریم

هر بازی هر چند بزگ هم که باشد; بالاخره از یک چرخه اصلی درست شده است. چرخه اصلی در بازی اسکایریم عبارت است از:

1-اکتشاف: بازیکن با وجود دنیایی زیبا و بزرگ از اکتشاف خسته نمیشود.

2-مبارزه: وجود سلاح ها و قدرت ها و دشمنان متنوع که هر یک متفاوت از دیگریست، به بازیکن تجربه خوبی القا میکند.

3-به دست آوردن منابع و اشیای ارزشمند: توانایی به دست آوردن آیتم های جدید با ترکیب چند آیتم یا به دست آوردن برخی آیتم ها با پول و… به بازیکن انگیزه میدهد تا به غارت ادامه دهد و برایش لذتبخش باشد.

4-ارتقا: امکان به دست آوردن توانایی های جدید یا ارتقای توانایی های فعلی که در های جدیدی را به روی بازیکن،  از لحاظ گیم پلی می‌گشاید،  در او علاقه ایجاد میکند تا با دقت خئ=ود را ارتقا بدهد و سعی در شخصی سازی هر چه بیشتر متناسب با نیازهایش بکند.

همانطور که میبینید، اکشن های موجود در چرخه اصلی این بازی، کنار یکدیگر بازی را متنوع میکنند و در عین حال به خوبی پیاده شده اند که این، در بازیکن برای ادامه بازی انگیزه ایجاد می‌کند.

این یک نمونه خوب برای طراحی مناسب بازی است.

تجربه های شما در این زمینه چه بوده است؟نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با انتقادات و پیشنهادات خود کمک کنید تا بتوانیم مطالب را با کیفیت بیشتری به شما عرضه کنیم.

1 دیدگاه برای “طراحی بازی: چرخه اصلی گیم پلی

  1. اشتراک‌ها: چرخه اصلی بازی - دیدابین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *