در ابتدای برخی از بازی ها میبینیم که از ما میخواهد تا درجه سختی بازی را تعیین کنیم. نکته اینجاست که گزینه سخت در یک بازی برای ما راحتتر از بازی دیگر است یا گزینه متوسط در یک بازی برای ما سختتر از سایر بازی ها است. معیار یکسانی برای این نام گذاری ها در تمام بازی ها به کار نرفته و شاید این بسیار دستنیافتنی باشد. در این ویدیو از مجموعه نکات طراحی بازی، درمورد درجه سختی بازی و اهمیت آن و همچنین شیوه صحیح پیاده کردنش در بازی صحبت میکنیم.
راه چاره
روش قدیمی، دادن انتخاب به بازیکن در ابتدای بازی برای تعیین میزان سختی است که در مورد آن و ایراداتش در بالا صحبت کردیم. نمیتوان از بازیکن انتظار داشت که اگر بازی خیلی سخت یا خیلی آسان بود، از نو شروع کند و دوباره درجه سختی دیگری را انتخاب کند. در صورتی که امکان تغییر درجه سختی بازی را حین بازی به او بدهیم هم باعث میشود، بازیکن به تغییر دادن آن برای یک بار اکتفا نککند و مدام تغییرش بدهد و وسواس داشته باشد و یا در جاهایی که ما قصد داریم برای بازیکن چالشی ایجاد کنیم، با آسانتر کردن بازی آن را دور بزند. این ها همگی تاثر بدی بر تجربه بازی دارند. راه حل خلاقانه ای که برخی بازی ها به کار برده اند این است که متناسب با عملکرد شما در بازی، بازی خود سختتر یا آسانتر میشود. این روش باعث میشود در عین اینکه بازی متعادل است و بازیکن را مجذوب نگه میدارد، از تمامی تاثرات منفی که پیشتر ذکر شد، جلوگیری شود.
مثالی خوب برای این نکته در ویدیو بیان و بخش هایی از بازی نمایش داده شده است.
شما چه نمونه های خوبی برای این قضیه مشاهده کردهاید؟
با انتقادات و پیشنهاداتتان کمک کنید تا ما بهتر شویم.