بخش مهمی از کار شما به عنوان بازیساز مستقل آماده شدن برای ارایه بازی خود به ناشر در وهله اول و سپس یافتن ناشری مناسب برای آن است. در این مقاله به هر دو موضوع میپردازیم.
پیش از ارایه به ناشر
ناشر به شما در ساخت یا انتشار بازی کمک میکند و این طبیعتا از اهمیت بالایی برخوردار است. همانگونه که بازار بازیهای ویدیویی بسیار بزرگ است و برای دیده شدن نیازمند تلاش زیادی هستید، تعداد افرادی همچون شما که میخواهند با یافتن ناشر شانس موفقیت خود را افزایش دهند نیز زیاد است. برای بهتر دیده شدن و افزایش شانس خود برای جلب توجه ناشر چندین کار مختلف باید از قبل انجام دهید.
1- داشتن یک سایت خوب و حرفهای برای بازیتان و داشتن بخشی در آن که اطلاعات خبری مربوط به بازی شما در آن موجود باشد. این اطلاعات شامل اطلاعات اعضای تیم و خود بازی و پیشرفت آن است.
2- آماده کردن یک تریلر برای بازی تا ناشر را در همان ابتدا در قلاب بیاندازیم. برای ایده گرفتن در مورد تریلر میتوانید به تریلر بازیهای مستقل دیگر مراجعه کنید. از صرف هزینه برای تریلر نترسید. تریلر از اهمیت بالایی برخوردار است.
3-آمادگی برای ارایه بازی به شکل زنده، حال مجازی باشد یا حضوری. تمام مراحل قبل مقدمهای بود برای ایجاد کنجکاوی و علاقه در ناشر نسبت به بازی خود و اگر در این مرحله خوب عمل نکنید، زحمات پیشین به هدر میرود.
4- داشتن یک خروجی اولیه و قابل بازی یا همان پروتوتایپ. امکان دارد که ناشر از شما چنین تقاضایی کند تا ببیند حس و حال بازی قرار است چگونه باشد و یا بداند که آیا شما توان ساخت ایدهتان را دارید یا در چه مرحلهای از فرایند ساخت هستید و… .
5- فعالیت مستمر در فضای مجازی. شناساندن خود و بازیتان به مخاطبان احتمالی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بازاریابی مختص بعد از انتشار بازی نیست و حتی به حین ساخت بازی هم محدود نمیشود. بازاریابی پیش از شروع ساخت بازی آغاز میشود. در این رابطه پیشتر در مقاله بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیز صحبت کردهایم. در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع میپردازیم.
تبلیغ در شبکههای اجتماعی
یک چیز برای آنکه بتواند بفروشد، پیش از هر چیز باید دیده شود .با فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی افرادی که مخاطب احتمالی بازی شما هستند را به مرور گردهم میآورید. این باعث میشود تا بازی شما به محض انتشار، تعدادی خرید و نظرات مثبت داشته باشد. این مسئله خود کمک میکند تا بازی شما در فروشگاه مورد نظرتان رتبه بهتری داشته باشد و بیشتر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.
خود را به یک شبکه اجتماعی محدود نکنید و محتوایی را تهیه کنید که مورد پسند عموم افراد قرار گیرد. در حوزه گیم، تریلر بازی بیش از هر چیز میتواند به جذب مخاطب کمک کند اما ساخت تریلر خوب زمانبر و هزینهبر است. تریلر بد به بازی شما، هر چقدر هم که خوب باشد، ضربه میزند. نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. همانطور که گفتیم، فعالیت شما باید مستمر باشد و از همین رو انتشار تریلر به صورت هفتگی مقدور نیست و باید مناسبت های خاصی را برای این کار در نظر بگیرید.
نوع دیگر محتوا که میتوانید به جذب مخاطب کمک کند، گیف های کوتاه از گیم پلی بازی است. دو نوع دیگر محتوا کانسپت آرت و اسکرین شات است. این دو نوع محتوا خصوصا اسکرینشات را میتوانید در فواصل زمانی کوتاه منتشر کنید.
یافتن ناشر
برای یافتن ناشر راههای مختلفی وجود دارد. اگر شدیدا به ناشر نیازمند هستید و برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت بازی خود به دنبال ناشر میگردید نباید خود را به یکی از راهها محدود کنید.
1- فعالیت جدی و مستمر در فضای مجازی و نشان دادن خود
2- دنبال کردن اجتماعهای بازیسازی و گیمینگ و هر جایی که ناشرها حضور دارند.
3- یافتن بازیهای مشابه بازی خود و رفتن سراغ سایت ناشرهای آنها که این اطلاعات به راحتی به دست میآید.
4- یافتن آدرس لینکدین شرکت کمک میکند تا کارکنان آنها را پیدا کنید. ارتباط برفرار کردن با شخص مناسب در آن شرکت، شانس شما را برای جلب نظر ناشر افزایش میدهد.
سلام وقت بخیر
من یک بازی پریمیوم F2P دارم، شما ناشر خارجی میشناسید برای اینکه این بازی رو منتشر کنه؟
سلام دوست عزیز
یکی از راههای پیداکردن ناشر شرکت کردن در رویدادهای بین المللی برای بازی سازان هست که در مقاله زیر در موردش کامل توضیح دادیم:
https://bazisazbash.com/international-game-industry-events-list
همچنین با کمک مقاله زیر میتونید برای حضور در این رویدادها آماده بشید:
https://bazisazbash.com/attending-an-international-game-industry-event
راه دیگه، جستوجو کردن در اینترنت و سایتهایی مثل لینکداین هست.
موفق باشید