وقتی کسی میخواهد بازیسازی یا طراحی بازیهای ویدیویی را شروع کند معرفی بازیهای رومیزی به عنوان یک منبع خوب یادگیری شاید کمی عجیب به نظر برسد. در این مقاله ویدئویی میخوانیم بازیهای رومیزی چگونه میتوانند به ساخت بازیهای بهتر توسط شما کمک کنند.
بازیهای رومیزی(تختهای) و طراحی بازی
بازی های رومیزی از این جهت مهماند که آنها خالصترین شکل ترجمه قوانین به تجارب هستند. بازیهایی مانند:
Call Of Duty، Elder Scrolls: Skyrim، یا حتی Starcraft قوانین تا حد زیادی مبهم هستند. به عنوان بازیکن شما نمیتوانید قوانین و سیستمهایی که در پشت صحنه در حال خلق تجربه شما هستند را ببینید یا حتی به راحتی درک کنید. سیستمهایی مانند فیزیک گلوله یا هوش مصنوعی و یا رفتارهای مرتبط با مسیریابی تأثیر بسیار زیادی بر تجربه شما دارند. با این حال مهندسی معکوس و تجزیه آنها به قصد فهمیدنشان به عنوان بازیکن کار سادهای نیست. همین مسئله باعث میشود که نقطه آغاز بسیار بدی برای آنالیز کردن و تحلیل بازیها به قصد یادگیری طراحی بازی باشند. برای فهمیدن اینکه چگونه مجموعهای از قوانین میتوانند به خلق تجربهای خوب برای بازیکن منجر شوند، باید از نقطهای آغاز به کار کنید که چیز زیادی در پشت صحنه رخ نمیدهد. آن نقطه کجاست؟ بله درست حدس زدید!! بازیهای رومیزی.
در بازیهای رومیزی قوانین و سیستمها در پشت صحنه و به صورت خودکار پیاده نمیشوند. همه چیز در پیش چشمان بازیکن است و آنها خود قوانین را به اجرا در میآورند. قوانین پیشتر به شکلی واضح برای بازیکن توضیح داده شدهاند. مطالعه این توضیحات و آشنایی با این سیستمها در بازیهای رومیزی میتواند بینش فوق العاده ای نسبت به طراحی بازی به ما بدهد. به عنوان یک تمرین فکری خوب میتوانید رفتار بازیکن و بالانس و تعادل میان اجزای مختلف بازی را بدون بازی کردن و فقط با مشاهده قوانین بازی، استنباط کنید. از خود سوالاتی بپرسید. نظیر اینکه: آیا بهترین منبع داخل بازی چوب است؟ آیا بازیکنها سرکارت جادوگر با یکدیگر رقابت خواهند؟ اگر قانون بازی در صورت مساوی شدن بازیکنان مدافع را برنده اعلام کند، این چه تاثیری بر شیوه بازی بازیکنان خواهد داشت. اصلاً این قوانین چرا به خلق تجربههای لذت بخش میانجامند؟ مجموعهای از قوانین چگونه تجربهای را خلق میکنند که شبیه به مبارزه است؟ مجموعهای از اعداد و ارقام چگونه تجربه مدیریت یک شهر را خلق میکنند؟ همچنین میتوانید به این توجه کنید که چرا طراحان یک بازی رومیزی، هر یک از قوانین را در بازی خود قرار دادهاند. هر یک از اینها چگونه به عنوان بخشی از یک سیستم عمل میکند و وظیفه هر بخش چیست؟ میتوانید در مورد اینکه رابطه میان قوانین و تجربه متفاوتی که تغییر هر جزء میتواند ایجاد کند، فکر کنید. حذف یکی از قوانین یا افزودن یک قانون چه پیامدی دارد؟ پرسیدن این سؤالات و مشابه آن و آزمون و خطا در این زمینه کمک میکند تا طراح بازی بهتری شوید.
توجه خاصی به قوانین برجسته داشته باشید. قوانینی که تاکید زیادی برآنها شده و شفاف و با حالت تاکید بیان شده است. این قوانین معمولاً برای برطرف کردن ایراداتی هستند که طراح بازی بعد از اتمام طراحی، متوجه آنها شده است. تلاش کنید تا علت آن را بفهمید. چرا بازی بدون آن قانون خاص خراب میشود یا تجربهای بد را به ارمغان میآورد.
در بازیهای ویدئویی، کامپیوتر اجازه شکستن قوانین بازی را به شما نمیدهد. عمده بازیهایی خوب طراحی شده را تنها آنگونه که طراح بازی مدنظر داشته است، میتوانید بازی کنید. در این بازیها، بازیکن با آزمون و خطا متوجه اشتباهاتش میشود. بازیهای رومیزی اما نمیتوانند جلوی اشتباهات بازیکن را بگیرند؛ از همین رو قوانین را شفاف و واضح برای بازیکن در دفترچه راهنما یا کتابچه قاوانین توضیح میدهند.. این دفترچه یا کتابچهها میتوانند میزان شگفتانگیزی از اطلاعات را درباره تعامل با بازیکن در اختیار شما قرار دهند. به عنوان تمرین میتوانید یک بازی ساده رومیزی را بسازید و برایش یک دفترچهراهنما بنویسید. آن را در اختیار کسانی که با آنها درباره بازی خود صحبت نکردهاید قرار دهید. آن هارا در حال انجام دادن بازی خود تماشا کنید. آیا چیزی که آنها بازی میکنند، همان بازی است که مد نظر شما بود؟ در چه بخشهایی برخلاف انتظار شما عمل کردند؟ چه سؤالات و ابهاماتی برای آنها ایجاد شده بود؟
امیدوارم تا الان حداقل بعضی از شما قانع شده باشید که حتی اگر هدفتان ساخت بازیهای ویدیویی است؛ بازیهای رومیزی میتوانند منبع بسیار خوبی برای یاد گرفتن باشد. این کار هر چند باب میل برخی از شما نیست اما میتواند از افسردگی ناشی از شکست در ساخت یا طراحی اولین بازیتان جلوگیری کند یا حتی سبب موفقیت چشمگیر شما شود.