شرکت در رویدادهای بین‌المللی

چگونه در یک رویداد بین‌المللی بازی‌سازی شرکت کنیم؟

رویدادهای بین‌المللی برای بازی‌سازان

برای اینکه افراد خارج از تیم و استودیوتان هم بازی شما را ببینند و متوجه شوند که چنین بازی‌ای وجود دارد، باید کارهایی انجام دهید که در شاخه‌ی بازاریابی (Marketing) قرار می‌گیرند. یکی از این کارها شرکت کردن در رویداد های مرتبط با بازی‌‌های ویدئویی است.

بسیاری از رویدادهای بین‌المللی بازی فرصت خیلی خوبی برای بازی‌سازان مستقل هستند

چرا باید در رویدادهای بین‌المللی بازی‌سازی شرکت کنیم؟

 

شرکت در رویدادهای بین‌المللی بازی‌سازی مزایا و تجارب خیلی خوبی برای یک بازی‌ساز یا تیم بازی‌سازی دارد. مهم‌ترین امتیاز آن به دست آوردن ارتباط با افراد مهم صنعت بازی‌سازی است. همچنین از مزایای دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش بازی‌مان به فعالین تجاری و مخاطبین نهایی
  • تجربه‌ی ارائه کردن بازی‌مان به ناشرین و فعالین صنعت بازی‌سازی
  • پیداکردن و شکل دادن فرصت‌های همکاری تجاری مورد نیاز برای ساخت و انتشار بازی
  • آشنایی با بازارهای کشورهای مختلف برای ورود به آن‌ها
  • دریافت اطلاعات مفید با بازخوردگرفتن برای بازی‌مان
  • به روز شدن از رَوَندهای (Trend) صنعت بازی
  • استفاده از تجربیات استودیوهای بازی‌سازی
  • تعامل مستقیم با مخاطبین بازی
  • تجربه‌ی تعامل و ارتباط گرفتن به زبان انگلیسی و …
تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی

ما در بازی‌سازباش تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی مختلفی داریم. از شرکت در نمایشگاه Tokyo Game Show کشور ژاپن تا جشنواره و نمایشگاه LUDICIOUS – Zürich Game Festival کشور سوئیس.
قصد داریم دستاوردها و تجارب بسیار خوبی که از حضور در این رویدادهای بین‌المللی به دست آوردیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

حضور در نمایشگاه و جشنواره LUDICIOUS – Zürich Game Festival کشور سوئیس به علت اینکه نامزد دریافت جایزه در بخش استعدادهای درخشان شده بودیم

حضور در بخش بازی‌های مستقل نمایشگاه Tokyo Game Show کشور ژاپن با حمایت شرکت سونی و نینتندو

حضور در نمایشگاه Tehran Game Convention در سال‌های 2017 و 2018

در این مقاله به سراغ اهمیت و چگونگی شرکت کردن در رویدادهای بازی‌سازی رفته‌ایم.
پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مطالعه این مقاله، نگاهی به لایو چرایی و چگونگی شرکت در رویدادهای بین‌المللی بازی‌سازی هم بیاندازید.

رویدادهای بازی‌سازی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

 

رویدادهای بازی‌سازی دسته‌بندی‌های متنوعی دارند و ممکن است یک رویداد هم شامل چند بخش باشد. می‌توان رویدادهای بازی‌سازی را به رویدادهای آموزشی، تجاری، نمایشگاه، جشنواره، مسابقه بازی‌سازی و گیم‌جم‌ها دسته‌بندی کرد.

همچنین یک رویداد بازی‌سازی می‌تواند

(Business-to-business) B2B

، B2C (Business-to-consumer)

یا هردوی آن‌ها را شامل شود.

رویدادها‌ی B2B صنعت بازی معمولا برای فعالین بخش تجارت بازی‌سازی برگزار می‌شود، در این رویدادها بازی‌سازان، ناشران، خدمات‌دهندگان و به صورت کلی افرادی که در بخش تجاری صنعت بازی‌سازی فعالیت دارند شرکت می‌کنند و به دنبال پیداکردن پروژه، سرمایه، نشر یا دریافت/فروش خدمات هستند.

در حالیکه رویدادهای B2C صنعت بازی جهت نمایش، فروش بازی و محصولات جانبی آن و به صورت کلی تعامل با مشتریان و مخاطبین نهایی بازی‌ها برگزار می‌شوند. در این رویدادها معمولا علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی، بازی‌سازان و ناشران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، اِستریمِرها (Streamers) و کاس‌پِلِیِرها (Cosplayers) شرکت می‌کنند.

 

در چه رویدادهایی باید شرکت کنیم؟

 

اگر هنوز شروع به ساخت بازی نکردید یا در مراحل آغازین و ابتدای پیش‌تولید هستید، می‌توانید در رویدادهای آموزشی شرکت کنید تا از تجارب بازی‌سازهای دیگر استفاده کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید.

اگر در مرحله‌ی پیش‌تولید هستید و محتواهای قابل ارائه مثل دِموهای قابل بازی مانند برش عمودی (Vertical Slice) یا نمونه‌های اولیه (Prototypes)، ویدئویی از گیم‌پلی یا نکات خاص بازی و… از بازی خود آماده کردید و به دنبال جذب سرمایه هستید، می‌توانید در رویدادهایی که امکان تنظیم جلسات با ناشرین و سرمایه‌گذارها را دارند شرکت کنید. در بخش پایانی این مقاله نحوه استفاده از معروف‌ترین ابزار تنظیم جلسات در رویدادهای بازی‌سازی آموزش داده شده است. توجه داشته باشید که برای ارائه کردن بازی به یک ناشر یا سرمایه‌گذار باید مستنداتی آماده کرد که به Pitch Document معروف است.

برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌توانید بخشی از محتواهای بازی‌تان را (مثل صدا یا بخش‌هایی از محتواهای هنری) برون‌سپاری (outsource) کنید. شرکت‌ها و افراد متعددی در رویدادهای تجاری شرکت می‌کنند تا برون‌سپاری‌های بازی شما را به عهده بگیرند.

در مراحل تولید بازی هم می‌توانید برای پیدا کردن ناشر اقدام کنید. توجه کنید که بخش بسیار زیادی از بازاریابی یا مارکِتینگ بازی به عهده ناشر است که نقش خیلی مهمی در دیده شدن بازی و فروش آن دارد. البته شما می‌توانید بازاریابی بازی‌تان را خودتان هم انجام دهید. فقط باید بدانید که یک کار تمام وقت و مهم و اثرگذار است که باید حداقل یک نفر در تیم برای آن وقت قابل توجهی بگذارد.

اگر خودتان قصد انجام کارهای بازاریابی و فروش بازی‌تان را دارید، ممکن است به مواردی مثل بومی‌سازی (Localization) و ترجمه (Translation) بازی نیاز پیدا کنید که می‌توانید در رویدادهای تجاری شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌کنند پیدا کنید.

پس از انتشار بازی هم می‌توانید در رویدادهایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود شرکت کنید و بازی‌تان را در بازارهای جدید منتشر کنید. برای این کار هم می‌توانید با توزیع کنندگان (Distributors) جلساتی داشه باشید.

 

در رویدادهایی که B2B هستند، می‌توانید با شرکت‌هایی که به دنبال همکاری با آن‌ها هستید جلسه بگذارید

می‌خواهم در یک رویداد بین‌المللی شرکت کنم؛ چه چیزهایی لازم دارم؟

 

1. ارائه

اگر می‌خواهید بازی خودتان را به یک ناشر یا هر فرد دیگری ارائه کنید حتما قبل از اقدام به ثبت نام در یک رویداد، محتویات لازم برای ارائه اعم از وبسایت بازی، ویدئوی جذاب (تریلر) از بازی و مستندات ارائه (Pitch Document) را داشته باشید. همچنین قبل از شروع رویداد حتما تمرین کنید که بازی خودتان را در مدت زمان نهایتا 15 دقیقه ارائه کنید. زیرا معمولا جلسات B2B سی دقیقه هستند و باید زمانی هم برای پاسخ به سوالات طرف مقابل درنظر بگیرید.
اگر به دنبال ناشر هستید، آماده بودن نسخه‌ای قابل بازی از بازی‌تان یکی از نکات مهمی است که خیلی از ناشرین برایشان اهمیت دارد. بنابراین می‌توانید یک برش عمودی یا همان Vertical Slice به همراه داشته باشید. (برش عمودی تکه‌ای کوچک اما جامع از بازی است که ظاهر و حس و حال بازی اصلی را داشته و شبیه به آن بازی می شود؛ تکه‌ای از هر بخش با بالاترین کیفیت که عمق تجربه بازی نهایی را ارائه می­ دهد)

2. ثبت نام در رویداد و تکمیل پروفایل

برای شرکت در یک رویداد ابتدا باید از بین رویدادهای پیش‌رو با توجه به شرایط‌تان یک رویداد را انتخاب کنید. برای پیداکردن رویداد مناسب با هدف شما یک لیست از رویدادهای بین المللی بازی سازی برایتان آماده کردیم.

سپس بلیط تجاری رویداد را خریداری کنید. برای خرید ارزی می‌توانید از سایت‌های واسطی که پرداخت‌های بین‌المللی را انجام می‌دهند استفاده کنید. بعد از تهیه کردن بلیط رویداد دسترسی به پلتفرمی به شما داده می‌شود که برای برقراری ارتباط با شرکت کنندگان دیگر است. در ابتدا سعی کنید تمام موارد مورد نیازی که در قسمت پروفایل شما وجود دارد مانند راه‌های ارتباطی با شما، اطلاعات بازی‌تان، اینکه به دنبال چه چیزی هستید و غیره را تکمیل کنید. هرچه اطلاعات بازی‌تان را دقیق‌تر وارد کنید، شرکت کنندگانِ رویداد شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند. بعد از تکمیل پروفایل خود، می‌توانید شرکت کنندگان دیگر را بررسی کنید و درخواست جلسه بدهید.

Meet To Match Profile

تصویری از صفحه تکمیل پروفایل در ابزار تنظیم جلسات Meet To Match

3. بررسی شرکت‌کنندگان

قبل از درخواست دادن به هر شرکت یا فردی حتما اطلاعات آن فرد یا شرکت را به دقت بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر از آن شرکت می‌توانید به سایت آن سر بزنید. دقت کنید که آیا آن شرکت به دنبال فرد یا استودیویی مانند شما است یا خیر.

به عنوان مثال اگر شما به دنبال ناشر برای بازی خود که برای رایانه‌ است هستید، حتما دقت کنید شرکت مدنظرتان به دنبال بازی‌های رایانه‌ای برای نشر باشد. مراقب باشید که به ناشرانی که فقط بازی موبایلی منتشر می‌کنند، درخواست جلسه ندهید.

اگر با مطالعه دقیق توضیحات پروفایل و سایت شرکت مدنظرتان متوجه شدید که شرکتی است که به دنبالش هستید، می‌توانید درخواست جلسه بدهید.

اطلاعات شرکت کنندگان رویداد

اطلاعات شرکت‌ها و افراد شرکت کننده در رویداد

4. درخواست جلسه

برخی از شرکت‌ها با بیش از یک نفر در رویدادها شرکت می‌کنند تا بتوانند جلسات بیشتری داشته باشند. معمولا هر فرد به دنبال جلسه با افراد و مجموعه‌های خاصی است.

به عنوان مثال ممکن است از یک شرکت دو نفر در رویداد شرکت کرده باشند که یک نفر از آن‌ها به دنبال استودیوهای بازی‌سازی و جذب پروژه برای سرمایه‌گذاری باشد و فرد دیگر به دنبال جذب ناشر و سرمایه‌گذار روی پروژه‌هایی که دارند باشد. اگر شما به دنبال سرمایه هستید طبیعتا باید با فرد اول جلسه تنظیم کنید.

 

بعد از انتخاب شرکت و فردی که قصد ارسال درخواست جلسه دارید، باید از بین بازه‌های زمانی در دسترس یکی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر چه برای درخواست جلسه دیرتر اقدام کنید، به این علت که فرد مورد نظر جلساتی را تنظیم خواهد کرد، ممکن است تعداد بازه‌های زمانی در دسترس برای جلسه شما کمتر شود. بنابراین هر چه زودتر اقدام کنید بهتر است.

اگر جلسه‌تان به صورت آنلاین و از راه دور برگزار می‌شود باید نکته دیگری را در این مرحله مدنظر قرار دهید. دقت کنید که منطقه زمانی و زمان طرف مقابل و زمان درخواستی شما زمان نامناسبی نباشد. به عنوان مثال ممکن است زمان درخواستی شما برای شما در طول روز باشد اما برای طرف مقابل‌تان که آن طرف کره‌ی زمین است، نیمه شب باشد!

در مرحله نهایی شما می‌توانید پیامی اختصاصی برای فردی که درخواست جلسه می‌دهید بفرستید. پیشنهاد می‌کنم این قسمت را خالی نگذارید و حتما پیام مناسب و اختصاصی بنویسید. به صورت خلاصه خودتان و پروژه‌تان را معرفی کنید و بنویسید که چرا به طرف مقابل درخواست جلسه می‌دهید. دقت داشته باشید که نوشتن پیام اختصاصی به جای کُپی کردن یک پیام عمومی، 25 درصد احتمال تایید درخواست جلسه را افزایش می‌دهد.

قدم نهایی برای درخواست جلسه

5. بعد از درخواست جلسه

بعد از ارسال درخواست جلسه باید منتظر بمانید که طرف مقابل وضعیت آن را مشخص کند. یک درخواست جلسه می‌تواند تایید شود، رد شود یا بدون هیچ اقدامی توسط طرف مقابل رها شود.

اگر درخواست جلسه‌تان تایید شود باید برنامه‌تان را تنظیم کنید که در تاریخ و زمان مشخص شده برای جلسه آماده باشید. در شرایط فعلی که اکثر رویدادها به شکل آنلاین تغییر شکل دادند و در بعضی از رویدادها به صورت همیشگی جلسات تجاری به صورت آنلاین برگزار می‌شود. بنابراین باید دقت کنید که نحوه تماس با فردی که جلسه‌تان با او تایید شده به چه شکل است و اگر آنلاین است با چه راه ارتباطی قرار است تماس داشته باشید.

اگر رویداد به صورت حضوری و آفلاین برگزار می‌شود، باید دقت کنید که محل جلسه‌تان کجاست. در رویدادهای حضوری معمولا میزهایی شماره‌گذاری شده وجود دارند که در یک فضای مشخص برای جلسات تجاری قرار دارند و می‌توانید هر کدام از آن‌ها که در زمان مدنظرتان برای جلسه خالی باشد را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید تا زمانیکه درخواست جلسه‌تان با یک فرد تایید نشده باشد، اطلاعات تماس با او به شما نمایش داده نمی‌شود.

داشبورد

نمایی از صفحه اصلی وضعیت جلسات شما در ابزار تنظیم جلسات Meet To Match

رد شدن درخواست جلسه

ممکن است درخواست‌تان توسط طرف مقابل رد شود. در این صورت معمولا طرف مقابل پیامی مبنی بر دلیل اینکه چرا درخواست جلسه با شما را رد کرده است به شما ارسال می‌کند.

معمولا درخواست جلسات به دلایل زیر رد می‌شوند:

  • شخص مدنظرتان فرد مناسبی برای آن جلسه نیست. مثلا شما قصد جذب سرمایه برای ساخت بازی‌تان را دارید اما به فردی از آن شرکت درخواست جلسه دادید که مسئولیت مرتبط ندارد و مثلا به دنبال ارتباط با خبرگذاری‌هاست.

 

  • فعالیت‌های شرکتی که به آن درخواست جلسه دادید به صورت کلی با نیاز شما همخوانی دارد اما هدف دیگری از شرکت کردن در آن رویداد دارد که با آن چیزی که شما به دنبال آن بودید تناسب ندارد. مثلا شرکت مدنظر کار نشر بازی انجام می‌دهد اما هدف‌شان در آن رویداد همکاری با توزیع‌کنندگان است و به دنبال سرمایه‌گذاری روی پروژه جدید نیست.

 

  • شرکت مدنظرتان به دنبال بازی‌هایی مانند بازی شما نیست. مثلا یک شرکت بازی‌هایی با سبک ماجراجویی دوبُعدی برای کودکان و موبایل منتشر می‌کند و بازی شما یک نقش‌آفرینی سه‌بُعدی برای بزرگسالان و رایانه‌های شخصی است!

 

  • برنامه جلسات فرد مدنظرتان بسیار پُر است و نمی‌تواند بیش از این جلسه تنظیم نماید و معمولا در این حالت اطلاعات تماسش را به شما می‌دهد تا بعد از رویداد در ارتباط باشید.

 

  • بازی‌تان نظر طرف مقابل را جلب نمی‌کند. که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد مثل نوآورانه نبودن و تکراری بودن، جذاب نبودن و موارد دیگر.

 

بنابراین بسیار دقت داشته باشید در زمانی که درخواست جلسه می‌دهید طرف مقابل‌تان دقیقا به دنبال چیزی باشد که شما ارائه می‌دهید تا احتمال تایید شدن درخواست‌تان بالا برود.

جدول زمانی

تمام درخواست‌های جلسات و وضعیت هر یک از آ‌ن‌ها در یک جدول زمانی نمایش داده می‌شوند

پیگیری‌های بعد از رویداد

از مهمترین قسمت‌های شرکت کردن در یک رویداد تجاری، پیگیری‌های بعد از رویداد (Post-Event Follow-Up) است.

اگر بعد از رویداد، جلساتی که در خلال رویداد داشتید را پیگیری نکنید، احتمالا اتفاق خاصی برایتان نخواهد افتاد!
برای انجام دادن این پیگیری‌ها لازم است که اطلاعات تماس و خلاصه‌ای از نتیجه صحبت با فردی که در رویداد جلسه داشتید را نگه دارید. بهتر است یک جدول مشابه چیزی که در تصویر زیر می‌بینید تهیه کنید تا بعد از رویداد به راحتی بتوانید ایمیل‌های پیگیری را برای هر کدام از افراد ارسال کنید.

نمونه‌ای از جدولی برای نگه‌داری اطلاعات افرادی که با آن‌ها در طی رویداد ارتباط گرفتیم

جمع بندی

شرکت کردن در رویدادهای مرتبط به صنعت بازی‌سازی، می‌تواند دستاوردهای زیادی برای بازی‌سازان مستقل به همراه داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید با ناشرین جلسه بگذارید و به دنبال یک ناشر خوب برای بازی خودتان بگردید.

آماده بودن Pitch Document و تریلر جذاب از بازی‌تان از موارد ضروری برای شرکت کردن در یک رویداد و یافتن ناشر هستند.

بعد از تهیه بلیط رویداد، برای پیدا کردن مجموعه‌هایی که به دنبال‌شان هستید، ابزاری در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با توجه به مشخصاتی که مدنظر دارید، شرکت‌ها و افراد مناسب را پیدا کنید و به آن‌ها درخواست جلسه بدهید.

برای اینکه احتمال تایید شدن درخواست جلسه‌تان توسط طرف مقابل بیشتر شود، باید هم توضیحات کامل و خوبی از خودتان در پروفایل‌تان بنویسید، هم متن اختصاصی، خلاصه و مفیدی در زمان درخواست جلسه برای فرد مقابل بنویسید.

از نکات مهم رویدادهای تجاری، پیگیری(Follow-Up)های بعد از رویداد است که تاثیر بسیار زیادی بر نتیجه داشتن جلساتی که در رویداد داشتید، دارد.

 

امیدوارم رویدادهای خوب و مفیدی در پیش داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *