فایده بازی های کامپیوتری برای مغز

فایده بازی های کامپیوتری برای مغز

همه ما تا به حال بار ها راجع به خطرات مرتبط با بازی های رایانه ای شنیده ایم اما با وجود، تحقیقات علمی اخیراً حاکی از فایده بازی های کامپیوتری برای مغز هستند. برخلاف تصور قدیمی ما، این بازی های ویدیوئی نه تنها باعث تحریک ذهنی می شوند، بلکه حافظه و مهارت های هماهنگی فرد را نیز بهبود می بخشند.

در واقع، بازی های کامپیوتری در بین کودکان و بزرگسالان به قدری محبوب هستند که مطالعه ای برای تعیین مزایای بازی های رایانه ای برای مغز انجام شد و نتیجه چیزی است که در این مطلب می خواهیم به طور کامل آن را بررسی کنیم؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با فواید بازی های رایانه ای برای مغز، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

بازی های کامپیوتری و فواید آن ها

بازی های کامپیوتری و فواید آن ها

اگر می خواهید از این مطلب لذت ببرید و به دانش خود اضافه کنید بهتر است هر چه که تا به حال راجع به بازی های کامپیوتری و مضرات آن شنیده اید را فراموش کنید، چراکه در این مطلب همه چیز برعکس می شود! در میان مزایای انجام بازی های ویدئویی، یکی از رایج ترین آن ها، توانایی کاهش استرس است. محققان دریافته ‌اند افرادی که حداقل 3 ساعت در هفته بازی ‌های ویدیویی انجام می ‌دهند، 32 درصد کمتر از سایرین دچار استرس و اضطراب می شوند و این یک دستاورد چشمگیر است. اما داستان فواید بازی های ویدیوئی به همین جا ختم نمی شود و انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله بهبود بینایی و هماهنگی دست و چشم.

از بازی های تیراندازی و اکشن گرفته تا بازی های استراتژی چالش برانگیز، هم ما تقریباً عاشق یک بازی ویدیویی خوب هستیم و حتی اگر یک گیمر دو آتیشه هم نباشیم بالاخره یک یا دو بازی روی موبایل های خود داریم که در اوقات فراغت ما را از کسلی نجات دهند. از آنجایی که تکنولوژی پیشرفت می کند و سازندگان بازی به تولید محتوای تازه ادامه می دهند، به نظر می رسد هر روز یک بازی جدید برای امتحان وجود دارد و این موضوع خوشبختانه مزایای زیادی دارد، از حافظه بهتر و بالا بردن مهارت حل مسئله گرفته تا بهبود خلق و خو و حتی مهارت های اجتماعی.

این در حالی است که کسانی که بازی‌های ویدیویی بازی نمی‌کنند معمولاً شما را قضاوت می کنند که بازی مغز شما را تنبل می‌کند، به مغزتان آسیب می‌رساند یا زندگی اجتماعی‌تان را خراب می‌کند. اما دفعه بعد که کسی به شما گفت که بازی ‌های ویدیویی زیادی انجام می ‌دهید و از مضرات آن برای شما سخنرانی کرد می‌توانید به این فهرست ۱۰ دلیل و فایده بازی های کامپیوتری برای مغز، مراجعه کنید!

1. حافظه

حافظه

بسیاری از بازی های ویدیویی نیاز به استراتژی و تمرکز جدی دارند. اگر تا به حال Minecraft بازی کرده اید یا برای زندگی خود در Fortnite جنگیده اید، می دانید که چقدر مهم است که به یاد داشته باشید منابع مورد نیازتان را از کجا پیدا کنید یا باید به کجا بروید. با گرافیک سه بعدی و صدای فراگیر، محیط های بازی های ویدئویی از نظر محرک ها بسیار غنی هستند و گشت و گذار در دنیای مجازی بازی های کامپیوتری اکنون بسیار شبیه به گشت و گذار در دنیای واقعی شده است. در واقع، کاوش در جهان بازی های ویدئویی می تواند تاثیر مثبتی بر حافظه در زندگی روزمره شما داشته باشد.

وقتی در حین حرکت در فضای مجازی باید چندین کار و هدف را با هم انجام دهید، هیپوکامپ خود را ورزش می دهید. هیپوکامپ بخشی از مغز است که مسئول تبدیل حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت و همچنین کنترل حافظه فضایی است. هنگامی که هیپوکامپ خود را فعال نگه دارید، حافظه بلند مدت بهبود یافته و در جهت یابی فضای فیزیکی بهتر خواهید بود. اگر مستعد گم کردن وسایلتان هستید، بازی های ویدیویی ممکن است به بهبود حافظه شما کمک کنند!

 

2. تجسم فضایی

تجسم فضایی

علاوه بر بهبود حافظه فضایی، انجام بازی های ویدیویی به شما کمک می کند فضا را بهتر تجسم کنید. مطالعه‌ای در سال 2013 از انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان داد که بازی ‌های ویدیویی نحوه تفکر شما را در مورد اشیا در سه بعد بهبود می ‌بخشد. گیمرها در قضاوت فاصله بین اشیاء یا اجسام در حال چرخش ذهنی بهتر عمل می کنند.

 

این تجسم فضایی پیشرفته دارای مزایای عملی است، مانند دانستن اینکه آیا می‌توانید به موازات یک مکان تنگ پارک کنید یا کمد خود را سازماندهی کنید تا همه چیز مرتب و منظم باشد. تجسم فضایی خوب نیز برای موفقیت در بسیاری از مشاغل نیز ضروری است.

3. ادراک و بینش

ادراک و بینش

هنگامی که در یک محیط پیچیده با محرک های رقیب مواجه می شوید، مغز شما یک الگوی ادراکی ایجاد می کند که به شما کمک می کند تعیین کنید چه چیزی مهم است و چه چیزی نیست. این الگوی ادراکی شما را قادر می سازد تا یک موقعیت را ارزیابی کرده و به آن به درستی پاسخ دهید. طبق مطالعه‌ای که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شد، انجام بازی‌های ویدیویی اکشن می‌تواند توانایی فرد را برای ایجاد الگو های ادراکی بهبود بخشد.

4. تصمیم گیری

تصمیم گیری

بازی‌های ویدیویی پرسرعت مانند Need For Speed ​​یا Call of Duty از شما می خواهند که گوش به زنگ باشید و سریع تصمیم بگیرید. این بازی ‌های اکشن انرژی ‌بخش همچنین می ‌توانند توانایی شما را برای تصمیم‌گیری در زندگی واقعی بهبود بخشند. مطالعه‌ای در دانشگاه روچستر نشان داد گیمرهایی که عاشق بازی ‌های اکشن هستند، می ‌توانند سریع‌تر از سایرین، انتخاب‌های دقیق داشته باشند. مطالعه آنها شرکت کنندگان را در هر دو وظایف تصمیم گیری دیداری و شنیداری آزمایش کرد و نتیجه آزمایش نشان داد که گروه گیمر وظایف خود تا 25 درصد سریعتر انجام داد.

مهارت تصمیم‌گیری سریع‌ در زندگی روزمره مفید است، زیرا کمک می کند تا وقت خود را هدر ندهید و کارهای بیشتری انجام دهید. به جای اتلاف وقت در مورد اینکه چه پیراهنی بپوشید، می توانید یک کار واقعی و سودمند انجام دهید. تصمیم گیری سریع نیز می تواند پیامدهای جدی تری داشته باشد، مانند مواجهه با ماشینی که ممکن است در بزرگراه به شما برخورد کند.

 

5. حل مسئله

حل مسئله

بازی های کامپیوتری استراتژیک بازیکنان را برای حل مشکلات پیچیده به چالش می کشد. این حل مسئله مجازی یکی از 10 فایده بازی های کامپیوتری برای مغز است. انجمن روانشناسی آمریکا در مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که نوجوانانی که بازی های ویدیویی استراتژیک انجام می دهند، مهارت توانایی حل مسئله و نمرات بهتری در مدرسه دارند. این مطالعه با آزمایش ارتباط بین تعداد دفعات بازی های شرکت کنندگان و میزان پیشرفت آنها، نشان داد هرچه فرد بازی های استراتژیک بیشتری بازی کند، مهارت های حل مسئله و نمرات مدرسه بهتری هم دارد!

6. خلق و خو

خلق و خو

بازی‌های کامپیوتری می ‌توانند راهی عالی برای استراحت و آرامش باشند. برای مثال بازی های کوتاه و ساده مانند پرندگان خشمگین (Angry Birds) می تواند خلق و خوی افراد را بهبود بخشد و آنها را شادتر کنند. بازی‌های ویدیویی که پیچیده و عمیقاً قابل تامل هستند نیز می‌توانند خاصیت درمانی داشته باشند. وقتی بازیکن به طور کامل در دنیای دیجیتال جذب می شود، زمانی برای نگرانی در مورد کار یا مشغله فکری ندارد. بازی های ویدیویی می توانند راهی عالی برای استراحت مغز شما از اضطراب و استرس زندگی روزمره باشند.

7. مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی

مزایای اجتماعی بازی های کامپیوتری امروزه به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است، زیرا برخی افراد استدلال می کنند که بازی های ویدیویی منجر به مهارت های اجتماعی ضعیف یا انزوا می شود. اما با این وجود تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی از بازی ویدیویی ​​می‌توانند مهارت‌ های اجتماعی را بهبود بخشند و اضطراب را کاهش دهند. وقتی بازیکنان می‌توانند در دنیای مجازی شخصیت‌های تخیلی داشته باشند، آزادند تا تعاملات اجتماعی را تجربه کنند، و این امر به آنها می‌آموزد که یک رفتار اجتماعی خوب چگونه است! کسانی که اضطراب را در موقعیت‌های اجتماعی تجربه می‌کنند، ممکن است در تمرین تعاملات اجتماعی در بازی ‌های ویدیویی، بدون در نظر گرفتن عواقب آن، احساس راحتی بیشتری داشته باشند و در نهایت می توانند هنگام تعامل با دیگران در دنیای واقعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

 

8. کنجکاوی و یادگیری

کنجکاوی و یادگیری

زمانی که در حال انجام بازی های کامپیوتری هستید، مغز شما در حال کار و رشد است. همزمان با اینکه متوجه می شوید یک بازی چگونه کار می کند و پازل ها را برای تسلط بر یک سطح کامل می کنید، در حال ایجاد ارتباطات جدید در ذهن خود هستید. هرچه انگیزه بیشتری برای شکست دادن بازی داشته باشید، مغز شما بیشتر کار می کند و بیشتر در حال یادگیری هستید. یادگیری مداوم و تحریک مغز برای حفظ سلامت مغز با افزایش سن ضروری است و یادگیری بهترین فایده بازی های کامپیوتری برای مغز است.

9. جوانی مغز

جوانی مغز

با بالا رفتن سن مغز، حافظه، تمرکز و توانایی انجام چند کار شروع به کاهش می کند. در حالی که افراد جوان اغلب قادرند چندین خواسته ذهنی مختلف را به طور همزمان حل کنند، افراد مسن ممکن است برایشان مشکل باشد که حتی روی یک کار واحد متمرکز بمانند. با این حال، راه های زیادی برای جوان نگه داشتن مغز وجود دارد، مانند انجام پازل، تغذیه سالم، ورزش و حتی بازی های ویدیویی. انجام بازی های کامپیوتری که نیاز به چند کار و تمرکز دارند، راهی عالی برای جوان نگه داشتن مغز شما است.

10. آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی

این تأثیر مثبت بازی های ویدیویی از نظر فنی به مغز مربوط نمی شود، اما ذکر آن به عنوان یک مزیت قابل توجه است. با ظهور بسیاری از بازی های کامپیوتری در حوزه تناسب اندام، به راحتی می توان در حین انجام یک بازی ویدئویی هیجان انگیز، ورزش هم کرد. بازی‌هایی مانند WiiFit یا Dance Dance Revolution به بازیکنی نیاز دارند که بلند شود و ورزش کند! این بازی‌های ویدیویی برای سلامتی شما مفید هستند و می‌توانند روشی عالی برای کاهش وزن بدون نیاز به رفتن به باشگاه باشند.

 

در آخر

از تقویت حافظه گرفته تا یادگیری بهتر، 10 فایده بازی های کامپیوتری برای مغز را در این مقاله بررسی کردیم وحالا، دفعه بعد که کسی به شما بگوید دست از بازی کردن بکشید، می توانید او را با این 10 دلیل آشنا کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.