شغل و درآمد بازی سازی به چه شکل است؟

شغل و درآمد بازی سازی به چه شکل است؟

انگیزه اصلی یک بازی ساز جدا از درآمد بازی سازی، معمولا ساخت ایده های ذهنی و خلق آن ها در دنیای واقعی است. به مرور زمان که شروع به تمرین مهارت‌های خود می‌کند و در مورد دنیای ساخت و انتشار بازی آموزش می بیند، این انگیزه تغییر کرده و به انگیزه کسب درآمد تبدیل می شود. اما، بازی سازی به عنوان یک شغل و راهی برای کسب درآمد از آن می تواند گاهی بسیار سخت و مشکل باشد.

توسعه‌دهندگان بازی راه‌های مختلفی دارند که از طریق آن‌ها می ‌توانند در حین توسعه بازی ‌های خود، با همکاری با دیگر توسعه‌ دهندگان، جمع‌ سپاری، کار برای شرکت ‌های دیگر، یا فروش ابزار هایی که در حین ساخت بازی خود ایجاد کرده ‌اند، درآمد کسب کنند. همه اینها درجات مختلفی از موفقیت را دارند و اکثر بازی‌ سازان جوان به سرعت یاد می‌گیرند که چگونه از این راه کسب درآمد کنند و به شغل رویاییشان کمی واقع بینانه تر نگاه کنند. در این مطلب سعی داریم با نگاهی به شغل بازی سازی، درآمد حاصل از آن را هم بررسی کنیم و اطلاعات بیشتری در زمینه این شغل پرطرفدار کسب کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بازی سازی به عنوان یک شغل پر درآمد

بازی سازی به عنوان یک شغل پر درآمد

قبل از اینکه در مورد درآمد بازی سازی صحبت کنیم، اجازه دهید با این سوال شروع کنیم: شغل بازی سازی چیست؟ توسعه بازی یا همان بازی سازی، هنر ایجاد و ساخت بازی های کامپیوتری و ویدیویی است که شامل مراحل توسعه چندگانه مانند تولید محتوای بازی، طراحی بازی، توسعه بازی، تست بازی، ساخت بازی و انتشار بازی است.

توسعه ‌دهندگان بازی و سازندگان بازی ‌های ویدیویی، در واقع برنامه نویس و کدسازانی هستند که برای ساخت بازی کد هایی را در قالب ‌ها و پلتفرم های مختلف مانند بازی ‌های مبتنی بر دسکتاپ (ویندوز، macOS، لینوکس)، کنسول‌ ها (PS2)، مرورگر های وب (Chrome، Safari)، کریپتو (اتریوم، Polygon/Optimism)، و تلفن همراه (iOS، Android ) ایجاد می‌کنند. طبق این تعریف یک بازی ساز شغل مهیجی دارد و بنا بر مهارت و تخصصی که در این زمینه دارد، می تواند به صورت تکی یا همراه با یک گروه و یا به عنوان کارمندی در یک شرکت بازی سازی این شغل را به صورت حرفه ای ادامه دهد و از آن کسب درآمد کند. اما برای رسیدن به این موفقیت و یا در وهله اول قرار گرفتن در مسیر درست شغل بازی سازی باید مهارت هایی کسب کند، مانند:

 

چشم انداز و ایده

چشم انداز و ایده

ابتدا باید یک ایده جدید عالی برای بازی خود کشف کنید که برای اکثر کاربران جذاب باشد. اگر تجربه زیادی در انجام بازی های مختلف داشته باشید، در این مرحله یک امتیاز عالی می گیرید! با این حال، ایده پردازی خیلی سخت نیست چراکه صدها میلیون گیمر وجود دارند و این موضوع احتمال برد ایده شما را بالا می برد.

ایجاد محتوای بازی

ایجاد محتوای بازی

این مجموعه مهارت کاملاً با مجموعه مهارت های بصری و ایده پردازی متفاوت است زیرا در اینجا باید ساختارهای انگیزشی طراحی کنید و بازی را با یک محتوای جذاب تولید کنید. مهارت های روانشناسی و انگیزه های اقتصادی و همچنین شبکه های اجتماعی و بازاریابی (ویروسی) در این مرحله می تواند ایده های خیلی خوبی را برای شما بسازد. به عنوان مثال، بازی Axie Infinity به خوبی انگیزه های اقتصادی در صنعت کریپتو را با شبکه های اجتماعی و ویروسی ترکیب می کند.

 

توسعه بازی

توسعه بازی

به عنوان یک توسعه دهنده بازی برای بالا بردن درآمد بازی سازی باید زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا و سی پلاس پلاس را بدانید. علاوه بر این، نحوه کار با موتورهای بازی نیز جزو دانش روز شما باید باشد و در نهایت، توانایی استفاده از ابزارهای توسعه دهنده بازی مانند Git و IDE ها نیز جزو مزایای یک سازنده بازی موفق است.

طراحی بازی

طراحی بازی

یک بازی موفق باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر ظاهر جذاب، احساس هیجان هم به شما منتقل کند. Minesweeper و Minecraft نمونه هایی از یک بازی موفق هستند! با این حال، زمانی که طراحی واضح و منطبق با ایده و دیدگاه بازی باشد، شانس موفقیت انتشار بازی هم افزایش می یابد.

 

مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم برخی از مهم ترین مهارت ها برای ورود به بازار کار صنعت بازی سازی هستند، البته من به موارد دیگری مانند خلاقیت، علاقه به بازی، آگاهی از روند بازی، ذهن تحلیلی، توانایی کار در یک تیم و غیره اشاره نکردم. فراموش نکنید که لازم است ابتدا قبل از شروع کار، کمی در مورد این مهارت ها آموزش ببینید و بعد از آن و در حین کار در صنعت بازی، در این مهارت ها خبره تر خواهید شد و پیشرفت خواهید کرد.

اما از هر چه بگذریم سخن پول و در آمد خوش تر است! از شغل بازی سازی گفتیم و مهارت هایی که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند به این صنعت وارد شود و یا حتی جزو نیروهای ماهر و حرفه ای صنعت بازی سازی شود را بررسی کردیم؛ اما باید دید وضعیت درآمد و حقوق یک بازی ساز به چه صورت است و آیا سرمایه گذاری برای کسب هارت در شغل بازی سازی به زحمت آن می ارزد یا خیر؟

 

درآمد یک بازی ساز چقدر است؟

درآمد یک بازی ساز چقدر است؟

بازی یک نوع سرگرمی محبوب است که افراد برای فعالیت ذهنی، کاهش استرس و گاهی ایجاد ارتباط با دیگران از آن استفاده می کنند. یک تیم بازی سازی می‌تواند یک بازی را مفهوم ‌سازی، آزمایش و بازاریابی کند تا از موفقیت آن اطمینان حاصل کند، اما توسعه‌ دهندگان بازی‌ و بازی سازان کسانی هستند که محصول نهایی را می‌سازند.

اگر شما هم علاقه مند به ساختن بازی و ورود به این صنعت جذاب هستید، دانستن اینکه چه درآمدی از این راه می توانید کسب کنید و چگونه می توانید حقوق خود را افزایش دهید می تواند به شما در انتخاب شغل آگاهانه کمک کند. در این مقاله، به این سوال پاسخ می‌دهیم که یک بازی‌ساز چقدر درآمد دارد و عواملی را که ممکن است بر دستمزد آنها تأثیر بگذارد، بررسی می‌کنیم:

برای پاسخ به این سوال که “درآمد یک سازنده بازی چقدر است؟”، باید به این نکته توجه کرد که ممکن است در ابتدای راه و کسانی هم تازه به این صنعت وارد شده اند، میزان در آمد کمتر از مقدار معمول باشد، این در حالی است که فردی با چندین سال سابقه می تواند درآمد بیشتری از بازی سازی داشته باشد. در طول سال ها کار در صنعت بازی و همانطور که مهارت های خود را توسعه می دهید، می توانید در مورد درآمد بازی سازی بالاتر مذاکره کنید و ترفیع پیدا کنید؛ از سوی دیگر ادامه تحصیلات و آموزش و شرکت در دوره های آموزشی بازی سازی نیز می تواند حقوق شما را افزایش دهد. اما سایر فاکتورهای تاثیر گذار بر درآمد یک سازنده و طراح بازی را در ادامه بررسی می کنیم:

1. مهارت

بازی‌های ویدیویی می ‌توانند پیچیدگی داشته باشند و این موضوع اغلب از مهارت های تخصصی و فنی سازندگان آن بازی سرچشمه می گیرد. یکی از نمونه های این  موضوع جذابیت بازی دو بعدی در مقابل بازی های سه بعدی است. توسعه دهندگان بازی های دو بعدی می توانند بازی های دو بعدی با گرافیک مسطح و حرکت خطی را با استفاده از زبان های برنامه نویسی اولیه ایجاد کنند اما توسعه دهندگان بازی های سه بعدی اغلب ماهرتر هستند، زیرا در ساخت بازی های سه بعدی یک محور سوم را اضافه می کنند و از پلاگین های تخصصی استفاده می کنند. استفاده از این ابزارها می ‌تواند بازی‌های سه بعدی را پیچیده‌تر و جذاب تر کند، و در نهایت دستمزد بالاتری را برای توسعه‌دهندگان بازی‌های سه بعدی ایجاد کند.

2. تخصص

یک توسعه‌دهنده بازی می ‌تواند تجربه و مهارت در جنبه خاصی از بازی کسب کند. این  تجربه می تواند شامل تخصص آنها در استفاده از نرم افزارهای بازی سازی خاص یا مهارت در جنبه خاصی از پروسه ساخت بازی باشد. به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده می ‌تواند در استفاده از فناوری پیشرفته ردیابی پرتو، که گرافیک‌ های جذاب تر و واقعی ‌تر عکس را در بازی‌های ویدیویی ارائه می ‌کند، تخصص داشته باشد و با این تخصص انتظار درآمد بیشتر و حقوق بالاتری نسبت به سایر فعالان این حوزه داشته باشد.

3. صلاحیت

از آنجایی که توسعه بازی یک حوزه بسیار گسترده است، فرد می توانید تحصیلات خود را در رشته های متنوعی کسب و از آن در صنعت بازی سازی استفاده کند؛ برای مثال توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند با تکمیل مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات (IT)، توسعه نرم‌افزار، مهندسی نرم‌افزار به بازار کار بازی سازی ورود کنند. آنها می توانند با یک مدرک تحصیلات تکمیلی برای طراحی، مانند دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی در بازی های دیجیتال، بازی های تعاملی یا توسعه بازی های حرفه ای وارد بازار کار شوند. همچنین مدرک رشته هایی مانند انیمیشن سه بعدی، جلوه های بصری، بازی های آنلاین موبایلی یا طراحی محیط مجازی نیز برای ورود به صنعت ساخت بازی مناسب هستند.

 

این مطلب را حتما بخوانید: زمان ساخت بازار بازی شما!

 

در آخر

کسب درآمد به عنوان یک سازنده بازی می تواند چالش برانگیز باشد، با این وجود، هنگامی که با تجربه کافی وارد این صنعت شوید، معمولاً درآمد بازی سازی بالا و آینده روشنی برای شما انتظار می رود. بسیاری از سازندگان بازی های کامپیوتری برای شروع مردد هستند و گاهی ناامید می شوند اما حقیقت این است که با یادگیری مهارت و تخصص در زمینه بازی سازی و با توجه به رشد روز افزون این صنعت؛ موفقیت در شغل بازی سازی از آنچه که فکر می کنید به شما نزدیک تر است.

 

 

سوالات متداول

درآمد سالانه طراحان بازی به‌صورت میانگین ۶۸۰۰۰ دلار (258 ملیون و 400 تومان) است که با توجه به میزان سابقه و تجربه فرد متغیر است.

برنامه‌نویسی بازی دارای چند گرایش مانند برنامه‌نویسی ابزار (Tools Programmer)، برنامه‌نویسی هوش مصنوعی (AI Programmer)، برنامه‌نویسی میان‌افزار (Middleware Programmer) واست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.