برای بازی سازی از کجا شروع کنیم؟

برای بازی سازی از کجا شروع کنیم؟

اگر شما هم رویای بازی سازی دارید و به دنبال راهی برای ساختن یک دنیای جدید و سرگرم کننده دارید، این مطلب منحصراً برای شما نوشته شده است. این احساس که هنگام رویاپردازی در مورد پروژه بازی ویدیویی خود به سراغتان می آید می تواند شگفت انگیز باشد، البته اگر بتوانید آن را به واقعیت تبدیل کنید!

یک راه ساده برای تحقق آن این است که یک استودیوی کوچک را استخدام کنید تا آن را برای شما بسازد، اما در عوض راه جالب تر و البته کمی سخت تری وجود دارد که شما خودتان آفریننده بازی باشید! اولین قدم این مسیر هم با این سوال شروع می شود: برای ساختن بازی از کجا شروع کنم؟

این سوال با یک سری سوالات دیگر نیز همراه است؛ سوالاتی مثل از چه موتور بازی باید استفاده کرد؟ چگونه یک بازی طراحی کنیم؟ قبل از شروع ساخت بازی باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟ و سوالات دیگر که در ادامه همین مقاله تمام آن ها را بررسی می کنیم، پس با ما همراه باشید تا دنیای ساخت بازی را کشف کنیم.

 

این مطلب را هم بخوانیم: پنج قدم برای بازی ساز شدن

 

مراحل ساخت بازی از صفر تا 100

مراحل ساخت بازی از صفر تا 100

در ساخت بازی ، یک چرخه کلی وجود دارد که به جرات می توان گفت بسیاری از پروژه های بازی از آن پیروی می کنند؛ از یک استودیوی بازی سازی عظیم با 200 نفر بازی ساز گرفته تا یا یک پروژه مستقل انفرادی. این چرخه یک سری مراحل ثابت دارد که در ساخت اکثر بازی های ویدیوئی یا کامپیوتری رعایت می شود و در ادامه با هر کدام از آن ها بیشتر آشنا می شویم:

1. ایده اولیه بازی

ایده اولیه بازی

هرکسی که به دنبال ساخت بازی است قطعاً تصوری از بازی ویدیویی رویایی خودش دارد، اما واقعیت این است که افراد زیادی نمی توانند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند. اگر می خواهید ساخت بازی های ویدیویی را یاد بگیرید، باید کمی محدودتر و واقع بینانه تر فکر کنید. از خود بپرسید: چقدر طول می کشد تا این کار انجام شود؟ آیا من تمام مهارت های لازم برای ساخت این بازی را دارم؟ آیا درک درستی از بازی و نحوه ساخت آن دارم؟

 

فراموش نکنید که ممکن است داستان بازی را در ذهن خود یا حتی به صورت طراحی اولیه و ماکت داشته باشید، اما برای درک درست از بازی باید همه جنبه ها را بدانید؛ از ویژگی های کاراکترهای بازیکن ها گرفته تا مراحل بازی، صحنه و غیره. یکی از راه های مدیریت در ایده پردازی برای ساخت بازی این است که این مراحل را با دقت طی کنید:

  1. برای شروع به یک مکانیک اصلی فکر کنید. مثلا پریدن ماریو در بازی قارچ خور نمونه یک مکانیک خوب است.
  2. در ادامه بازی را حول آن مکانیک اصلی توسعه دهید. می توانید موانعی بسازید تا بازیکنان را به استفاده از آن مکانیک اصلی تشویق کند.

 

2. طراحی بازی

طراحی بازی

حالا یک ایده دارید و باید آن را بیشتر توسعه دهید. در این مرحله احتمالا ایده و مکانیک اصلی بازیتان را در ذهن خود دارید اما اگر در یک تیم کار می کنید، باید آن را مستند کنید. یک سند طراحی بازی یا همان GDD چیزی است که می توانید برای مستند کردن آن استفاده کنید و شامل این موارد می شود: ایده بازی، نحوه عملکرد آن، هدف بازی، بازیکن، تعاملات، سبک هنری، موضوع و غیره. یکی از مزایای این سند طراحی بازی این است که می توانید آن را برای چند نفر در تیمتان بفرستید و از آن ها بخواهید بازی با این فاکتورها بسازند.

فراموش نکنید که طراحی بازی یکی از آن مواردی است که هیچ راه قطعی و 100 درصدی برای انجام آن وجود ندارد. هیچ فرمول بازی سازی برای ایجاد یک بازی منحصر به فرد و سرگرم کننده وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که هیچ آموزش بازی سازی یا دستورالعمل خوبی هم وجود ندارد که بتوان از آن پیروی کرد؛ بنابراین دانش طراحی بازی می تواند به شما کمک کند تا یک بازی جذاب برای مخاطبان خود ایجاد کنید. در این مرحله باید یک تصمیم بزرگ برای بازی بگیرید و آن نوع بازی ویدیویی و نوع طراحی آن است.

 

این مطلب را هم بخوانید: طراحی وضعیت پیروزی خوب و تاثیرگذار

 

انواع بازی

انواع بازی

زمانی که به ساخت بازی فکر می کنید، باید در سند طراحی بازی مشخص کنید که چه نوع بازی می خواهید بسازید. در اینجا لیستی از انواع مختلف بازی ها و پلتفرم هایی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

 

  1. بازی 2D  یا دو بعدی چیزی است که اکثر موتورهای بازی ارائه می دهند و به طور کلی بهترین گام برای شروع بازی سازی مبتدی است.
  2. بازی 3D یا سه بعدی طراحی پیچیده تری نسبت به بازی دئ بعدی نیاز دارد اما بسیاری از محبوب ترین موتورهای بازی آن را ارائه می دهند و همچنین اولین قدم عالی برای مبتدیان است.
  3. پلتفرم موبایل می تواند شما را به بازار داغ مخاطبان بازی و رابط کاربری کاملاً جدیدی با کنترل های لمسی باز کند.
  4. واقعیت مجازی بخشی از صنعت بازی است که به سرعت در حال رشد است و امکان تجربه‌های همه جانبه را فراهم می‌کند و آینده بی نظیری دارد.
  5. واقعیت افزوده یک فناوری است که هم در صنعت بازی و هم در خارج از آن کاربرد دارد و بنابراین کاربردهای زیادی برای آن وجود دارد.

 

3. ساخت بازی

ساخت بازی

با یک ایده در ذهن و یک برنامه روی کاغذ، وقت آن رسیده است که در مورد چگونگی ساخت یک بازی بپردازیم. در این مرحله یک قدم اصلی باید برداشته شود و آن چیزی نیست جز انتخاب موتور بازی و زبان برنامه نویسی. انتخاب این دو فاکتور مهم در ساخت بازی به انواع بازی هایی که می خواهید بسازید، مهارت های فعلی شما و اینکه آیا می خواهید برنامه نویسی یاد بگیرید یا نه بستگی دارد.

اما موتور بازی چیست؟ موتور بازی یا همان game engine بخشی از نرم افزار یا چارچوبی است که به شما به عنوان یک توسعه دهنده اجازه می دهد تا بازی بسازید. موتور بازی پلتفرمی است برای ایجاد ساختار بازی، ساخت سطوح، تخصیص منطق به اشیا و ساخت آن در پلتفرم مشخص شده. تعداد زیادینرم افزار بازی سازی و  موتور بازی وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی ها و تخصص های متفاوتی را ارائه می دهند.

برخی از موتورهای بازی سازی محبوب عبارتند از:

  • Unity
  • Unreal Engine
  • Godot
  • Phaser

 

4. تست بازی

تست بازی

تست بازی شاید مهم ترین  بخش از توسعه و انتشار بازی باشد چراکه با تست بازی است که می توانید بفهمید مخاطب چه حسی به بازی شما دارد، آیا می داند کجا برود؟ چه باید کند؟ این سوالات ممکن است برای شما واضح به نظر برسد، اما برای کسی که قبلاً بازی را ندیده است ، ممکن است پیچیده باشد و تنها از طریق تست بازی است که می توانید مشکلات آتی و یا باگ های بازی را بگیرید. به همین دلیل مهم است که بازی خود را در طول ساخت آزمایش کنید.

5. نهایی کردن بازی

نهایی کردن بازی

برخی از توسعه دهندگان بازی می گویند که 90٪ اول بازی شما 10٪ زمان را می گیرد و 10٪ آخر 90٪ زمان را می گیرد، ممکن است این اعداد کمی اغراق آمیز به نظربرسند اما واقعیت همین است! در این مرحله است که شما باگ‌ها را برطرف کرده، سبک هنری نهایی را به بازی اضافه می ‌کنید، همه چیز را سر و سامان داده و در نهایت آزمایش‌های نهایی را انجام می ‌دهید.

6. انتشار بازی

انتشار بازی

حالا که بازی سازی شما کامل شده است، احتمالاً مشتاق هستید آن را به چند نفر نشان دهید. خوشبختانه، ما در دوره ای زندگی می کنیم که انتشار بازی شما در آن آسان تر از همیشه است! پلتفرم های آنلاین زیادی برای انتشار بازی ویدیوئی وجود دارد. که برخی از آن ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. در اینجا لیستی از آن پلتفرم ها، الزامات و نحوه شروع به کار در آن ها را برایتان گلچین کرده ایم:

دسکتاپ:

  1. io یک پلتفرم محبوب برای بازی سازان مستقل است. انتشار بازی در این پلتفرم رایگان است.
  2. Game Jolt یکی دیگر از پلتفرم های محبوب برای بازی سازان مستقل است که به آن ها امکان انتشار رایگان بازی را می دهد.
  3. Steam نیز یکی از بزرگترین توزیع کنندگان بازی های کامپیوتری شخصی و واقعیت مجازی است.
  4. فروشگاه Epic Games ، توزیع کننده بازی های رایانه ای شخصی نسبتاً جدید و رو به رشدی است که تقریباً مشابه Steam است. برای انتشار بازیتان در این پلتفرم باید فرمی را برای Epic تکمیل کنید تا بازی شما را بررسی کند.

 

موبایل:

  1. گوگل پلی استور فروشگاهی برای برنامه بازی سازی اندروید است و برای انتشار بازی خود در آن باید هزینه ثبت نام 25 دلاری پرداخت کنید.
  2. اپ استور اپل یکی از بزرگترین پلتفرم های توزیع اپلیکیشن موبایل است و هزینه ای معادل 99 دلار در سال برای انتشار بازی دارد.

 

کنسول:

  1. فروشگاه پلی استیشن یک فروشگاه آنلاین برای بازی های پلی استیشن است و خبر خوب این است که درخواست بازی سازی در این پلتفرم کاملاً رایگان است.
  2. Microsoft Store یک فروشگاه آنلاین برای بازی های ایکس باکس و کامپیوتر شخصی است و درخواست در این پلتفرم نیز کاملاً رایگان است.
  3. فروشگاه بازی نینتندو (Nintendo Game Store) یک فروشگاه آنلاین برای بازی های سوییچ (Switch) و دی اس (DS games) است.

 

واقعیت مجازی:

  1. فروشگاه Oculus یک فروشگاه آنلاین برای بازی های واقعیت مجازی یا همان VR است و درخواست در آن رایگان است.
  2. Steam نیز یکی دیگر از فروشگاه های آنلاین برای بازی های VR است و درخواست در آن حدود 100 دلار هزینه دارد.

 

در آخر

ساختن بازی ویدیویی به خودی خود مانند ایجاد یک اثر هنری است، اما آنچه مهم است فقط خلاقیت شما نیست و بلکه چیزهایی است که باید در طول مراحل بازی سازی کامپیوتری از آنها استفاده کنید.

توجه کنید که لازم نیست اولین بازی ویدیویی شما یک شاهکار باشد، به شرطی که از آن یاد بگیرید و رشد کنید و چه کسی می داند، شاید اولین تلاش شما اولین قدم در مسیر موفقیت شما باشد!

 

سوالات متداول

  • UI artist: طراحی منوها، HUD، Inventory و مواردی که نیاز به اینترفیس دارند توسط طراحان این بخش طراحی می شود.
  • Texture Artist: بافتی که بر روی مدل ها و آبجکت های داخل بازی قرار می گیرد توسط طراحان این بخش طراحی می شود.
  • Environmental Artist: طراحی جهان و محیط های بازی بر عهده طراحان این بخش است.
  • Concept Artist: وظیفه این بخش طراحی، طرح های مفهومی داخل بازی است.
  • Art director: شخصی که مسئولیت هماهنگی بخش های مختلف را در این قسمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.